SvFF:s 111:e årsmöte avklarat

En viktig kampanj mot rasism och kränkningar vid namn "Alla är olika – olika är bra" presenterade Svenska Fotbollförbundet vid sitt 111:e årsmöte på lördagen i Stockholm.
- Vi vill sparka ut alla former av rasism och kränkningar från vår idrott, sa Karl-Erik Nilsson, som omvaldes och nu går in på sitt fjärde år som SvFF-bas.

Alla är olika - olika är bra

På plats fanns dels ungdomar från Rågsveds flicklag och Sundbybergs pojklag för att manifestera projektet.

Rågsvedstjejerna.- Fotbollen är bra på integration, vi gör många goda saker, så detta är ett prioriterat arbete närmaste tiden, helt i enlighet med vårt långsiktiga strategiska arbete, fortsatte Nilsson och berättade att projektet nu ska ut i verksamheten i olika led.

Årsmötet leddes på ett utmärkt sätt av Ylva Johansson, tidigare ordförande i Stockholms Fotbollförbund och SvFF:s ekonomiska samrådsnämnd. Inga motioner hade inkommit, och valen följde Valberedningens intentioner. Lars-Christer Olson, Lund, valdes in i förbundsstyrelsen. Olsson, som omvaldes som SEF-ordförande på fredagen för en tid på tre år, gör därmed sin entré i SvFF:s styrelse som förtroendevald. När han var generalsekreterare i SvFF var han adjungerad i styrelsen.
- Vi inom elitfotbollen har närmat oss distrikten och föreningarna, vi är alla för fotbollens utveckling. Det finns pågående projekt och arbeten som kommer att betyda mycket framöver och jag ser fram emot att vara en del i det arbetet, sa Lars-Christer.

Sune Hellströmer rapporterade om läget kring Friends Arena, dess första levnadstid och ambitioner framöver. SvFF har för avsikt att ytterligare minska sitt ägande ned till ca 10 %, när man nu enbart är fastighetsägare (och tillgången i arenan är 222 miljoner kronor) och driften fullt ut tagits över av franska Lagardère.

Årsmötet röstade för att införa en historisk valnämnd i svensk fotboll, vars uppgift blir att från och med förbundsmötet 2016 avge förslag på ledamöter, jämte personliga suppleanter i valberedningen. Det innebär att förbundsstyrelsen från 2016 inte föreslår ordförande och vice ordförande i valberedningen. Följande valdes in i första valnämnden: Bo Fagerberg, Sören Gustafsson, Anders Westin, Anna-Karin Johansson och Madeleine Ekwall.

- Valberedningar på alla nivåer måste reflektera och sträva efter representativitet som speglar fotbollens mångfald, vilket ingår i vår framtida strategi, kommenterade Karl-Erik Nilsson vidare.

Michael van PraagHollands ordförande Michael van Praag, tillika medlem i UEFA:s exekutiva kommitté, gästade årsmötet. van Praag kandiderar till FIFA:s ordförandepost senare i vår.
- Jag är mycket glad över våra fina långvariga relationer med Sverige och tackar för att ni rekommenderade mig som kandidat till ordförandeposten i FIFA, sa van Praag.

- Det viktigaste är att Joseph Blatter har någon utmanare när valet ska ske i maj. Vi är många som tycker dels att han redan är för gammal, men framför allt att FIFA måste göra något åt sitt rykte, sin ställning och alla frågor om korruption, och var deras pengar tar vägen. Det kan knappast den sittande ordföranden reda ut. De kan skära sina kostnader och dela ut till fotbollen. De bekostade en "Hollywoodfilm" om FIFA för 26 miljoner euro utan att fråga en enda person i rörelsen. Prins Ali, Luis Figo och jag sätter oss troligen ned framöver för att se vem som bäst kan utmana Blatter på allvar i maj. Det viktigaste är att det blir en förändring även om det ser svårt ut, sa van Praag.