Taktisk räknelära

Siffror betyder inte mycket om spelarna och laget saknar arbetssätt

Tror du att 4-4-2 är ett spelsystem som ser likadant ut i alla lag? Glöm det. I dag är den välkända uppställningen mer flytande.
– Siffror betyder inte mycket om spelarna och laget saknar arbetssätt, säger SvFF:s riksinstruktör Anders Bengtsson.

Anders Bengtsson.För att göra träningarna matchlika krävs att spelarna känner igen sig. Därför är ett spelsystem viktigt att ha. Spelsystem är förknippat med en sifferkombination, men ett system i fotboll är betydligt mer än så. Till viss del handlar det om spelarnas utgångspositioner, som exempelvis bildar sifferkombinationen 4-4-2. Och utgångspositionerna är viktiga såväl i anfallsspel som i försvarsspel.

– Det rör sig alltså om två formationer ett lag söker. En formation när laget har speluppbyggnad och en annan formation när motståndarna bygger upp sitt anfallsspel, säger Anders Bengtsson.

Han utvecklar sitt resonemang:
– Vid exempelvis omställning till försvar är det viktigast att veta om man snabbt ska hitta formationen i försvar eller om man ska försöka vinna tillbaka bollen direkt.

En av de allra viktigaste faktorerna i fotboll är lagets arbetssätt; hur laget ska uppträda och samverka. Arbetssättet ska vara självklart i speluppbyggnad och i att förhindra motståndarnas speluppbyggnad. I dessa två skeden ska laget ha en tydlig formation.
Men arbetssättet i omställningarna, kontring i anfallsspelet och återerövring i försvarsspelet, är lika viktigt.

– Vad ska vi göra precis när vi har förlorat bollinnehavet? Vad ska vi göra när vi har erövrat bollen? Det ska spelaren veta svaren på.
– Hur laget ska ta sig till avslut och hur laget ska försvara sig mot motståndarnas försök att avsluta är två andra skeden som man bör lägga stor vikt vid att träna, säger Anders Bengtsson och betonar:

– Så långt det är möjligt ska övandet ske ute på planen. De riktiga bilderna kommer när man tränar, man ska göra och inte höra. Som tränare kan du självklart ställa frågor, frysa spelet och instruera ute på planen. Men att hålla på att prata en lång stund framför en taktiktavla är mindre effektivt.

Taktikgenomgång.Den tredje faktorn i spelsystem är spelartyper. Dessa beskrivs genom spelarnas egenskaper. Kanske vill tränaren ha de snabbaste spelarna på kanten. En spelare med särskilt goda ledaregenskaper vill tränaren kanske ha centralt.

– Om en tränare väljer att spela med en ensam forward ställer detta stora krav på spelartypen. Hen bör vara stark och bra i bollmottagning, men också snabb och skicklig 1-mot-1. Kanske har tränaren flera duktiga anfallare och väljer att spela med två stycken som kompletterar varandra väl.

Den fjärde och sista faktorn är spelarnas roller. Rollerna beskriver vad spelarna ska göra på planen. Vad förväntas av en spelare på den positionen i det skedet av spelet? Alla spelare i laget har uppgifter att lösa i anfallsspel och i försvarsspel samt i omställningar däremellan. Rollerna är lagets arbetssätt nedbrutet till individens uppgift.

– Därför kan 4-4-2 se väldigt olika ut. Arbetssättet och hur spelarna används kan skilja sig väldigt mycket åt, även om formationerna liknar varandra, säger Anders Bengtsson.

Oftast liknar backlinjernas utseende varandra i olika "4-4-2"-lag. Mittfältet kan delas upp och bilda "diamant" eller ha en mer offensiv spelare, alternativt en uttalat mer defensiv. Ibland kan de två centrala mittfältarna i bägge fallen vara defensiva, medan yttermittfältarna har mer offensiva uppgifter.

– Eller rättare sagt att yttermittfältarna har högre positioner. När laget har bollen är alla offensiva, fast med olika uppgifter och ansvar, säger Anders Bengtsson.

Forwards kan spela nära varandra i 4-4-2, men det är lika vanligt att de delar på sig och laget får då en formation som kan kallas 4-4-1:1.
Tränare på bredd- och ungdomsnivå har sällan helplan att träna på, och kanske inte heller 22 spelare i truppen.

– Men det är ändå viktigt att försöka efterlikna sitt spelsystem i varje övning. Allt för att spelarna ska fungera som ett kollektiv i match, säger Anders Bengtsson.
– I träning skapas bilder och en erfarenhetsbank som spelaren känner igen i matchsituation. Ju fler gånger spelaren upplever något i träning som är matchlikt, desto större är sannolikheten att överföringseffekten blir stor till match. Vi ska träna för att bli bättre i spelet fotboll!