”En fantastisk final som slog alla rekord”

UEFA Europa League-finalen den 24 maj mellan Manchester United och Ajax blev en rekordens final för alla inblandade.
- Siffror som nu redovisas visar betydelsen av stora internationella fotbollsmatcher för såväl fotbollen som samhället. 295 miljoner i turistekonomisk omsättning, varav 290 milj kronor i stockholmsregionen, för en match innebär att vi alla blev vinnare. Trots utmaningarna så klarade vi det tack vare ett fantastiskt regionalt samarbete från start till mål, ett lagarbete när det är som allra bäst, konstaterar Karl-Erik Nilsson, SvFF:s ordförande.

Nationalarenan Friends Arena får högt betyg av besökarna vid UEL-finalen.

- Stora matcher och mästerskap var en stor del i att vi drev på för att få en ny Nationalarena till stånd, i höst fyller arenan fem år och det är klart att vi siktar på att få arrangera fler mästerskap, finaler och stora matcher även framöver, säger Nilsson vidare.

Finalen sågs av 180 miljoner tv-tittare, vilket var 20 miljoner fler än 2016, och matchen visades i fler än 100 länder. 120 000 ansökte om finalbiljetter från 122 olika länder. Totalt var drygt 5 000 personer ackrediterade till matchen (inklusive volontärer) varav 1 069 var ackrediterade mediarepresentanter. Arlanda slog besöksrekord då finaldygnet blev den hittills största resdagen någonsin på Stockholm Arlanda Airport med över 100 000 resenärer.

Några jämförelsetal:
Eurovision 2016: 38 000 unika besökare över en veckas tid. 200 miljoner tv-tittare. Turistomsättningen uppgick till 263 miljoner kronor (Stockholm Visitors Board).
Dam-EM i Sverige 2013: 216 888 matchbesök, turistekonomisk omsättning över 18 dagar: 200 miljoner kronor varav 192 miljoner i de sju värdstädernas kommuner. Göteborg högst, 67,4 mkr (Rubin Research).
Ishockey-VM 2012-13: 43 procent av biljetterna köptes av publik från Stockholm, resten från övriga landet och utomlands (ingen siffra på totala antalet besökare). 30 matcher spelades i Globen. 267 miljoner i turistomsättning (Sweco Eurofeatures AB).