Svensk fotboll satsar på Bingolotto

Bingolotter med vinstgarantiNu tänker Svenska Fotbollförbundet öka intäkterna för landets föreningar genom en unik försäljningssatsning. Slagorden är "Enkelt - Lönsamt - Långsiktigt".
- Det är en kampanj som bara kommer att innehålla vinnare, säger SvFF:s generalsekreterare Sune Hellströmer.
Bingolotto startade höstsäsongen i TV4 den 28 augusti.
Genom åren har närmare 6 miljarder rullat in till landets fotbollsföreningar genom lottförsäljning, vilket i snitt inneburit 1,8 miljoner per klubb. Bara under 2005 kommer runt 200 miljoner kronor att gå tillbaka till sporten.
Sune Hellströmer- Fotbollen är utan tvekan den största sporten i Sverige och ger hundratusentals barn och ungdomar en meningsfull fritid, säger Sune Hellströmer.
Men det kostar att hålla en klubb rullande. Kansli, anläggningar, ledare, dräkter och annat är saker som är allt annat än gratis.
- Men det får aldrig vara en pengafråga för en familj om deras barn ska kunna vara med. Därför är det viktigt att vi håller medlemsavgifterna på en rimlig nivå.
Ett väl beprövat sätt är att sälja bingolotter. Och med den tio veckor långa höstkampanjen, utarbetad tillsammans med Folkspel, vill SvFF göra det extra enkelt, intressant och lönsamt.
Så här ser upplägget ut:
  • Varje medlem behöver bara sälja två prenumerationslotter var.
  • Prenumeranten har chans till miljonvinster varje vecka - men om ingen vinst trillar in är köparen garanterad en tröstsumma på 500 kronor.
  • Varje fotbollsspelare som sålt två prenumerationslotter får som tack landslagets officiella keps, värd 150 kr.
  • Och alla föreningar som deltar i kampanjen har chansen att vinna en heldag med tränarlegenden Tommy Söderberg.

- Lyckas vi genomföra kampanjen som vi vill kommer föreningarna att få in ytterligare 100 miljoner kronor per år, säger Sune Hellströmer. Det överskottet ger oss en chans att även i framtiden ge våra barn och ungdomar möjlighet att kunna växa både som människor och fotbollsspelare.
Kalkylen för en klubb med 200 medlemmar som säljer två prenumerationslotter var innebär en nettoförtjänst på 208.000 kronor.
- Upplägget är enkelt och oslagbart och BingoLotto unikt när det gäller att förena nytta med nöje, konstaterar Hellströmer.

Till föreningen:
mer info om höstkampanjen hittar ni här på Folkspels hemsida.