"Veckans Match" i Canal+, herrlandslaget i TV3

På torsdagskvällen blev det klart med ytterligare delar i det nya tv-avtalet rörande svensk fotboll för åren 2006-2010. Canal+ har säkrat rättigheterna för "Veckans Match" i fem år framöver, med start i fjärde omgången av årets Allsvenska då man sänder GAIS-Malmö FF på söndag. MTG har köpt rättigheterna till svenska herrlandslagen A och U21, som huvudsakligen kommer att visas i TV3 även fortsättningsvis.
- Vi är väldigt nöjda över att även dessa hörnstenar i avtalet nu är klara. Vår avsikt har hela tiden varit att bredda utbudet av svensk fotboll i de svenska tv-kanalerna, säger Svenska Fotbollförbundets ordförande Lars-Åke Lagrell som tillsammans med Bo Lundquist (SEF) och Susanne Erlandsson (EFD) är fotbollens avsändare.

Det schweiziska företaget Kentaro köpte rättigheterna av SvFF den 3 mars i år. Det har sedan dess varit intensiva förhandlingar mellan Kentaro och de svenska tv-bolagen.
- Det har varit väldigt bra förhandlingar i god anda. Vårat uppdrag är och har varit att försöka skapa utrymme för svensk fotbolls ambition, det vill säga att fler ska kunna se fotbollen än tidigare. Med det koncept som nu växer fram så kommer exponeringen för fotbollen att bli den största någonsin, och det är alla inblandade parters förtjänst, säger Anders Lindh på Profile Media som assisterat Kentaro i förhandlingarna.

Det som nu återstår i avtalet är var de så kallade pay-per-view-matcherna ska sändas, och det är många med säsongkort som tålmodigt väntar på detta besked.
- Vi jobbar även här med att så många som möjligt ska kunna få möjlighet att köpa hem enskilda matcher, och diskuterar olika alternativ. Vi ska vara klara över att 142 matcher återstår att sända den här säsongen och att alla inblandade jobbar för en lösning så fort det är möjligt, säger Philip Huber på Kentaro.

För de svenska elitklubbarna betyder Veckans Match väldigt mycket, och därför är lättnaden där stor idag.
- Jag är väldigt nöjd över att det är klart med Canal+, det är en etablerad sändning av bästa kvalitet. Tillsammans med matcher och fotbollsmagasin i TV4 blir helheten mycket bra för våra klubbar, säger Bo Lundquist.
Så här ser det breda tv-avtalet ut just nu:
* Canal+ har "Veckans Match".
* TV3 har rättigheterna till alla herrlandskamper i Sverige, och har sedan tidigare köpt in en del bortamatcher.
* Canal+ och Viasat har köpt interneträttigheter för att visa mål och höjdpunkter under pågående matcher i Allsvenskan, Superettan, Damlandskamper och cupmatcherna.
* TV4 sänder en Allsvensk herrmatch direkt på lördagar, har rättigheterna till Damlandslaget (hemma och borta), Damallsvenskan, samt Superettan (där flertalet matcher dock kommer att sändas i Sport-Expressen). Dessutom sänder TV4 ett timslångt måndagsmagasin med start den 24 april och har rättigheter till ytterligare ett Magasin.

- Nu ska vi ro pay-per-view-sändningarna i mål, och det kommer att bli bra för alla fotbollsälskare, säger Philip Huber.

Det är sju veckor sedan Kentaro köpte rättigheterna och nu är snart varje del löst - för de närmaste fem åren.
- Det viktigaste är att alla parter blir nöjda, inte minst fotbollsälskarna, samt att fotbollen kan synas så mycket som möjligt. Vi har en bra produkt som är en angelägenhet för väldigt, väldigt många vilket inte minst den senaste månaden visat, säger Lars-Åke Lagrell.
"Veckans Match" i Canal+ framöver: söndag 23 april: Gais-Malmö, torsdag 27 april: AIK-Djurgården, onsdag 3 maj: Hammarby-AIK, måndag 8 maj: Malmö-Helsingborg, torsdag 11 maj: Djurgården-Malmö, söndag 14 maj: Elfsborg-Helsingborg.