Fotbollförbundet och Svenska Kyrkan i nytt samarbete

Svenska kyrkan/Lutherhjälpen och Fotbollförbundet har undertecknat ett samarbetsavtal. Officiellt träder avtalet i kraft 1 januari, 2007, men redan i sommar genomförs ett pilotprojekt med ett 30-tal fotbollsskolor i Jämtland och Härjedalen. Det ger en möjlighet för ungdomar och kyrka att få träffa varandra och tala om de viktiga frågor som finns i livet.
- Vi ska bland annat tala om värderingar, berättar Tony Guldbrandzén, biskop i Härnösands stift. Många människor har ett förhållande till fotbollen, som aktiv, förälder eller bara allmänt intresserade. Kyrkan och fotbollen delar värderingar om etik och hur vi ska förhålla oss till och hjälpa varandra. I detta viktiga arbete har vi gemensamma intressen och kan berika varandra.
Lutherhjälpen kommer att ha lektionspass om sin verksamhet och projekt där fotboll används för att få gatubarn att komma ifrån livet på gatan. Deltagarna i fotbollsskolan får en t-shirt med budskapet: "För en rättvis värld utan hunger, fattigdom och förtryck." Nästa sommar ska motsvarande information erbjudas alla fotbollsskolor, som berör cirka 70 000 barn och ungdomar och cirka 7000 ledare.
Under hösten kommer Svenska kyrkan, genom Lutherhjälpen, också att synas i sam,band EM-kvalmatcherna. De kommande åren blir det olika aktiviteter i samband med matcher för ungdomslandslagen, damlandslaget och herrlandslaget.
Svenska Fotbollförbundet och Lutherhjälpen/Svenska kyrkan är båda stora folkrörelser som delar många grundläggande värderingar. I stor utsträckning försöker båda nå ungdomar med meningsfyllda aktiviteter och grundläggande hållningar om "fair play", rättvisa och etik.
- Vi är mycket glada och ser fram emot att samarbeta med Svenska kyrkan och Lutherhjälpen. Att skapa förutsättningar för meningsfulla aktiviteter för barn och ungdomar är ett prioriterat område för fotbollen. Alla kan inte bli stjärnor i ett kommande landslag, men däremot kan vi tillsammans erbjuda glädje, samhörighet och kunskap om våra grundläggande värderingar, säger marknadschef Jan Larsson, Svenska Fotbollförbundet.