Europas modernaste med naturgräs - så blir Nya Nationalarenan

Det nybildade arenabolaget, Ny Nationalarena i Solna AB, är nu på plats med eget kontor i det område som kan utvecklas till en helt ny stadsdel i Solna stationsområde.
Bolaget är samägt av Svenska Fotbollförbundet, Solna Stad, Jernhusen, Fabege och Peab.
-Solna får behålla Nationalarenan, AIK är med och kan tjäna på att spela här och att vi kan utveckla en hel stadsdel som erbjuder bostäder och företagslokaler som är oerhört efterfrågade, det är helt fantastiskt, säger Solnas stadsdirektör Sune Reinhold tillika styrelseordförande i det nya bolaget.
Visa bildspel

Europas modernaste arena för fotboll, konserter, evenemang om omliggande möjligheter till mässor och annat ska stå klar för användande 2011. Byggstart beräknas till hösten 2008. Marken i området idag nyttjas av bland annat småindustri.
Därtill kan 2.000 bostäder, 350.000 kvm för kontor, handel och annan verksamhet och upp mot 12.000 arbetsplatser inrymmas i området. Ett hotell med 250-300 rum.
-Vi fick tre arbetsuppgifter när vi startade i våras. Ett var att utforma arenan och göra en hållbar kostnadsram, därefter beräkna och konkretisera intäker som ska kunna ge en viss avkastning till ägarna och det sista var att se till att verifiera att det gick att genomföra bygget här. Nu börjar strukturen ta form, vi ser dessutom bra kommunikationsmöjligheter såväl med bil som med kollektivtrafik, säger Lenanrt Daleke, vd i bolaget (tidigare Skanska).
-Som ni ser har vi ändrat formen på arenan, nu är den anpassad till platsen på ett annat sätt. Bland annat har vi sänkt taket, och därmed kostnaderna med ett par hundra miljoner, menade Daleke vidare.
Per Bystedt, ordförande i AIK, är mycket positiv.
-Otroligt glädjande för oss och våra supportrar och en av de viktigaste uppgifterna vi har framöver. Att vi kan utveckla våra arrangemang och spela matcher på en fantastisk arena med maximala fotbollsupplevelser. Det tjänar vi och våra fans på, menade Per.
För Svenska Fotbollförbundet är arenan prioritet nummer ett.
-Vi är mycket nöjda med det stora arbete som lagts ned hittills och att vi plockar det bästa från alla de nya arenor som finns ute i Europa till vår nya arena. Att vi behöver en större arena är helt klart. Den uppkommande Spanienmatchen lördag 7 oktober sålde vi slut biljetterna till i princip på en dag, vi hade med all sälkerhet kunna haft 50.000 på den matchen om kapaciteten funnits, menade Generalsekreterare Sune Hellströmer.
En landskamp i Solna är en bra affär för hela Stockholms län. SvFF genomförde en studie i oktober 2003 i samband med EM-kvalet mot Lettland. Där visar det sig att de dryga 32.000 åskådare som såg matchen bestod av 62 % tillresande från hela landet och som spenderade mellan 16-20 miljoner kromor på annat än fotbollen (mat, boende etc).
-Sannolikt är siffrorna större idag, så fotbollen är en bra affär för regionen, sa Hellströmer.
För den nya arenan planeras det att fotbollen ska spelas på naturgräs. Den europeiska fotbollen på toppnivå är inte mogen för spel på dagens generation konstgräs.
Arenan och stadsdelen kommer att ha en egen identitet som skall möta högt ställda krav på tillgänglighet, upplevelser och trygghet. Stadsdelen ska präglas av hög arkitektonisk kvalitet förstärkt med ett utökat och varierat grönrum runt Råstasjön. Nationalarenan ska vid tiden för invigningen vara "bäst i klassen" i Europa.
Fakta om den Nya Nationalarenan
Färdigbyggd: 2011
Upptagningsområde: 30 % av Sveriges befolkning, drygt 2,7 miljoner, finns inom 1,5 timmes reseavstånd
Publikkapacitet: Fotboll 50.000, Konsert 18.000 - 57.500
Säsong: Året runt, hela arenan är uppvärmd och har skjutbart tak
Utformning: Uppfyller FIFA:s och UEFA:s tekniska rekommendationer för fotbollsarenor. Planstorleken och måttet på det öppningsbara taket är 68 x 105 meter, takhöjden är 55 meter.
Ägare: Svenska Fotbollförbundet, Solna Stad, Jernhusen, Fabege, Peab
Byggkostnad: Cirka 1,8 miljarder kronor
Evenemang: Fotboll: landskamper, allsvenskan, cupmatcher, cupfinaler. Konserter. Stora evenemang.
Målsättning: Uppfylla FIFA/UEFA-standard. Europas mest moderna arena för fotboll, konserter, och stora evenemang. Första verksamhetsåret: >40 stora evenemang, >1,1 miljoner besökare.
Övriga faciliteter: Hotell: >250 rum. Restauranger: Den största med plats för 1 700 sittande gäster. Kongress- och konferenslokaler.
Kommunikationer: Gångavstånd till två tunnelbanestationer (Solna C och Näckrosen). Järnvägsstation/pendeltåg Solna Station. Tvärspårväg. Närhet till E4 och E18. 4.000 p-platser.
Fakta om den nya stadsdelen
enligt den fördjupade översiktsplanen
Kommunikationer: Solna Station byggs ut med en ny entré i norr mot den närbelägna nya nationalarenan och en entré i söder där också den framtida tvärspårvägen kommer att ansluta.
Utöver utbyggnad av kollektivtrafik och Solna Station byggs gång- och cykelvägnätet ut, i och omkring området.
Säkerhet: Säkerheten vid exempelvis utrymning studeras tillsammans med Räddningstjänsten, polisen, SvFF:s och AIK:s säkerhetsorganisationer m fl.
Bostäder: Cirka 2.000 bostäder för 4.000 boende. Etappvis utbyggnad under en period på cirka 15 år.
Kontor, handel: Utrymme finns dessutom för utbyggnad av cirka 350.000 kvm lokaler för kontor, handel och andra verksamheter med totalt cirka 10-12.000 arbetsplatser
Hotell: 250 rum
Skisser över det nya området (även nedladdningsbara i hög upplösning)
Se även:

1/4 2006: Nya Nationalarenan vid Solna Station (artikel från 2006-04-01, med nedladdningsbara bilder)

Nya Nationalarenan i bilder: