Lärande
Spela, lek och lär med fotboll är den röda tråden i spelarutbildningsplanen. Den beskriver nivåerna som en spelare passerar i sin utveckling från barn- till seniorspelare. Åldrarna i nivåerna är genomsnittet av kronologisk ålder, biologisk- och idrottslig utveckling. Eftersom det förekommer stora individuella variationer måste det tas hänsyn till dessa i all spelarutbildning.
Figur: Spela, lek och lär med fotboll
Aktiv start (0–6 år)
-
Första mötet med idrotten ska vara positivt, lek- och lustfyllt
-
Träning av grundläggande naturliga rörelser sker genom lek
-
Målet är att barnen ska se fysisk aktivitet som något roligt, utmanande och spännande
1. Fotbollsglädje (6–9 år)
-
Spelet fotboll ska upptäckas på ett naturligt och lekfullt sätt
-
Regelrätt träning är underordnat leken som inlärningsmetod
-
Viktigaste uppgiften är att skapa motivation och passion
-
Att behärska kroppen i olika rörelsemönster (motorik) ger en bra grund för långsiktig utveckling i fotboll
2. Lära att träna (9–12 år)
-
"Den gyllene åldern för motorisk inlärning"
-
Barnen börjar förstå vad träning innebär och långsamt börjar den få betydelse i kombination med leken
-
Träning är fortsatt det viktigaste momentet för utveckling, även om match på barnens villkor är en naturlig del av fotbollen
-
Skillnaderna mellan olika barn ökar under den här perioden eftersom de mognar i olika takt
3. Träna för att lära (12–16 år)
-
I den här fasen börjar en del ungdomar vara redo för att ta större språng i utvecklingen
-
Mot slutet av perioden börjar träningen öka i mängd och fokus. Det innebär att de tekniska, taktiska, psykiska och fysiska färdigheterna utvecklas specifikt för idrotten. Stegringen i träningen av de olika färdigheterna bör ske utefter den individuella mognadsgraden
-
Även om ungdomsspelaren börjar bli relativt duktig på vissa moment återstår mycket träning och insamlande av erfarenhet för att bli riktigt bra
-
Det är fortsatt viktigt att fokusera på prestation och långsiktig utveckling – att vinna matcher är underordnat
-
Många ungdomar slutar under den här perioden. Detta bör minimeras genom att arbeta långsiktigt och systematiskt med spelarutbildningsplaner och bra organisation
4. Träna för att prestera (16–23 år)
-
Spelarna i den här fasen har oftast mer eller mindre uttalat att de vill satsa på fotboll
-
Fysiska, tekniska, taktiska samt psykologiska färdigheter slipas i detalj och ökar i intensitet under fasens gång
-
Fotbollsspelaren utbildas inte bara i teknik och taktik utan även delar som nutrition, psykologi, återhämtning, skadeprevention och livsstilsfaktorer
-
Individuell träning och feedback har fortsatt stor och ökande betydelse
-
Matchandet ökar också i betydelse under perioden
Träna för att nå din topp (19 år och uppåt)
-
I den här fasen handlar det om att, genom goda prestationer, vinna matcher, serier och turneringar.
-
Ett bra grundläggande arbete, från den "aktiva starten" till nu, ökar förutsättningarna att komma hit och få en fortsatt bra utveckling
-
Högintensiv träning och matchning ska leda till topprestationer och för det krävs det att förutsättningarna är optimala
-
Här kommer kvalitativa träningsmetoder, träningsanläggningar, medicinsk- och idrottsvetenskaplig expertis in
-
Är förutsättningarna optimala ökar också sannolikheten för att spelarna presterar på topp.
Upplagt av: Peter Brusvik