Nivå 1 (6-9 år) Fotbollsglädje
Fysisk utveckling |
Psykosocial utveckling |
|
Inleds med en liten växtspurt, därefter en lugn period. |
Stor fantasi |
Egocentrisk |
Ingen fysisk skillnad mellan flickor och pojkar. |
Mindre utvecklad uppmärksamhet |
Vill vara i centrum |
Stort rörelsebehov och stora muskelgrupper är mer utvecklade än små. |
Svårt att lyssna på längre instruktioner |
Liten förståelse för lagaktiviteter |
Grovmotorisk rörelse och utveckling är i centrum, till exempel springa, hoppa, fånga och sparka. |
Kan oftast bara fokusera på en sak |
Självuppfattningen börjar att utvecklas |
Finmotorik är ännu ej fullt utvecklad (till exempel öga - hand och öga - fot koordination). |
Förmågan att analysera är begränsad |
Rutiner är trygghet |
Effekten av specifik uthållighetsträning är mycket liten. Den vanliga fotbollsträningen ger tillräcklig träning. |
Dåligt utvecklad förmåga att förstå tid och rum |
Behöver positiv feedback |
Deltar i fotboll för att det är roligt |
Tränarstil för nivån:
- Positiv feedback och uppmuntran
- Ge utrymme för barnens fantasi
- Få och tydliga anvisningar
- Använd frågeteknik
- Uppmärksamhet till alla
Träningen karaktäriseras av:
- Korta samlingar
- Spelträning
- Variation
- Enkla övningar
- Små ytor
- Antal tränare/barn = 1/10
- Få spelare per lag /grupp
- Korta arbetsperioder
- Sträva mot 400 bollkontakter under första delen av träningen
Figur: Spelets utveckling