Rekordsommar för landslagen
U21-herrarnas och F19-tjejernas guldsommar gav ett otroligt avtryck intressemässigt. De svenska fotbollslandslagens facebook-sida slog rekord och detsamma gjorde TV-bolagens tittarsiffror.
När U21-herrarna spelade sina EM-matcher nere i Tjeckien slogs TV12:s tittarrekord (alla kategorier) för varje match som gick med kulmen i semifinalen mot Danmark – 784.000 tittare.
Finalen, som sändes i TV4, sågs av 1,7 miljoner vid tv-apparaterna - den veckans högsta tittarnotering med överlägsen marginal. Vid hemkomsten hyllades laget i Kungsträdgården av ett större publikuppbåd – 25.000 - än något tidigare guldfirande i Kungsans historia.
Förbundets facebook-sida för landslagen nådde också nya höjder. Antalet följare ökade lavinartat för att i nuläget ha nått 175.000-strecket. Under U21-EM:s sista vecka nåddes en räckvidd på 3,2 miljoner människor. Bland annat visades jubelfilmen från U21:s omklädningsrum efter gruppspelsmatchen mot Portugal 335.000 gånger.
Även F19-tjejernas framfart nere i Israel märktes. Allt kunde från början följas på hemsidan, facebook och instagram men övrig media visade initialt inget intresse. I takt med framgångarna vaknade dock även de.
Sommarens näst framgångsrikaste FB-post på Svenska Fotbollslandslagen (efter en Zlatan-intervju i juni) kom efter F19:s EM-guld, över 1,1 miljon personer nåddes och tjejernas nya Instagramkonto samlade på någon vecka 4.400 följare.
Mest anmärkningsvärt med dessa siffror är kanske att de tillkommit utan någon konventionell marknadsföring, kärleken till fotbollen och landslagen är stark nog för att åstadkomma detta.