Hybrid på väg bli tredje gräsalternativ

Tre av deltagarna på anläggningskonferensen - Ronni Lundqvist, Dennis Andersson och Raul Björk. FOTO: SvFF.

Hybrid, är det nästa gräsutveckling för svensk fotbollselit?
– Det kommer allt mer, det är framtiden, menar Glenn Strömberg.
– Hybrid är en utmärkt utveckling av naturgräs, tror Thomas Wernersson.

På torsdagen anordnade SvFF:s anläggningskommitté årets anläggningskonferens med SEF-klubbarna och arenaägare i Borås där olika underlag, kommande hybrider, wifi på arenorna och erfarenheter av nya arenabyggen var på agendan.

Ronni Lundqvist, anläggningsansvarig hos SvFF, gick igenom dagsläget i Sverige på gräsfronten. Han redogjorde dels för de tre underlag som används idag; konst, naturgräs och hybrid, dels vilka skäl som kan finnas till varför arenaägare väljer olika underlag.
I Allsvenskan spelar nio lag idag på konstgräs, sex på naturgräs och ett på fiberturf (Gamla Ullevi, IFK Göteborg). Fiberturf är 100 procent gräs, men med fiber i bädden.

Jan-Olof Lungberg på Gamla Ullevi hyllar fiberturfen:
– En succé för oss, 70 matcher på ett år och planen ser ut som ny efter fem år. 16 finaler i Gothia cup på två dagar och det syntes inte, menade Jan-Olof.

Senare pratade olika leverantörer om hybridmaterialet. Thomas Wernersson, Gårda Johan AB, berättade att Real Madrid i sommar lagt in hybrid. Multi Park, Xtra Grass och Åhus Turf visade prov på sina alternativ och tekniker.
Glenn Strömberg följer den internationella fotollen där till exempel Milan nu har hybrid på träningsanläggningen.
– De flesta lagen i engelska Championship och rätt många i Premier League spelar på hybridgräs, där är inte konstgräset något alternativ, menade Glenn.

Glenn Strömberg i samspråk med Gefle IF:s Eva von Scheele-Frid.Under förmiddagen hade SEF-föreningarna och arenaägarna separata konferenser. På eftermiddagen presenterade även Eva von Scheele-Frid, Gefle IF, tillkomsten av nya Gavlevallen och Dennis Andersson, Häcken, nya Bravida Arena på Hisingen. Två arenor som politiskt fick kosta 130 miljoner och som idag betraktas som stora succéer. De båda arenorna påminner om varandra där arenarummet är slutet med inbyggda hörn.
– Arenan har gett oss en starkare klubbidentitet, sa Dennis Andersson.
– Sportsligt och ekonomiskt väldigt viktigt för oss, vi har fått en samlingsplats som vi inte haft tidigare, menade Eva von Scheele-Frid.

Arena-wifi på väg till klubbarna

SEF samarbetar med den norska ligan runt införandet av wifi på elitarenorna i Sverige. Ett exempel som Jon Ola Bergaplass gav var att på Malmö FF:s hemmamatch mot Falkenberg i onsdags noterades att 11 143 personer av 13 000 hade med sig telefon eller annan teknik som därmed fotbollen kan nå med budskap, öka servicen och därmed intäkter till föreningarna.

En växande kunddatabas interaktivt är viktigt för framtiden. Det unika är att två ligor gör det tillsammans. I Europa är enskilda arenaägare och klubbar väldigt långt framme tekniskt, men inte ligorna som helhet.