Spelarutbildningsplan röd tråd i Kisa BK

Tobias Siverholm är spelarutbildningsplansansvarig i Kisa BK. De fyra häftena i nivå ett till fyra har Östergötlands fotbollförbund arbetat fram, med SvFF:s material som grund.

Kisa BK är en av klubbarna som kommit längst i landet med Svenska fotbollförbundets spelarutbildningsplan. Den lilla östgötaklubben har utsett en ansvarig som utbildar alla föreningens ledare och gör kontinuerliga uppföljningar.

Svenska fotbollförbundets spelarutbildningsplan- som i fyra olika nivåer riktar sig till barn och ungdomar mellan 6 och 19 år - gavs ut i början av 2013.
Östergötlands fotbollförbund (ÖFF) tog den ett steg längre genom att arbeta fram ett häfte till respektive nivå (alltså totalt fyra stycken) med ännu fler förslag på åldersanpassade träningsövningar. Dessutom ett teoretiskt bildspel att presentera vid ledarutbildningen.

- Vi utbildade drygt 20 instruktörer, som i sin tur sedan utbildat tränare och ledare runtom i länet. Under 2013 hade vi totalt 150 föreningsbesök i Östergötland, berättar Gunnar Pettersson, utvecklingsansvarig på ÖFF.

För att få en långsiktig effekt med kontinuerligt arbete och uppföljning, uppmuntrar ÖFF varje klubb i länet att utse och låta utbilda en spelarutbildningsplansansvarig.
- Den eller de personerna ansvarar för att fortsätta ledarutbildningen inom sin förening. Vi erbjuder alla klubbar som har en sådan en summa i ersättning baserad på antal lag i föreningen. Varje distrikt jobbar på sitt eget sätt med spelarutbildningsplanen och vad jag vet är vi ensamma om just det här arbetssättet bland Sveriges 24 fotbollsdistrikt, säger Gunnar Pettersson.

Hittills är antalet uppe i 20 föreningar i Östergötland med en spelarplansutbildningsansvarig.

KISA BK

Bildad: 15 april 1925
Hemsida: www.kisabk.se
Ordförande: Thomas Blixt
Antal lag: 9 pojk/herr, 4 flick/dam
Herrlag: I division 4
Damlag: I division 4
Klubbens största meriter: Damlag i division 1, herrlag i division 3

En av de som har kommit allra längst är lilla Kisa BK. Deras ansvarige heter Tobias Siverholm och brinner verkligen för sitt uppdrag.
- Han är väldigt duktig på att hålla ihop allting och har en jätteviktig roll i föreningen. Det gäller att hitta rätt man eller kvinna för uppgiften. I större klubbar kanske det behövs flera stycken, menar Gunnar Pettersson.

Så här långt har Tobias träffat ungdomsledarna för varje respektive lag i sin förening tre gånger.
- Första besöket inkluderar både teori då vi går igenom ett bildspel och att jag håller i en praktik utifrån ett häfte med deras lag. Andra besöket är det ledarna själva som i håller i träningen, med utvärdering. Det tredje vi gjort är en uppföljning och presenterat en uppdatering på häftena. I vinter kommer vi att ha en fjärde träff som ska handla om matchen/coaching och hur man avdramatiserar resultatet – för att i stället hitta andra utmaningar och en nivåanpassad fysiologi, berättar han.

Övningshäftena ska ligga till grund för de olika träningspassen, vara enkla att förstå och lätta att ta med sig.
- Även föräldrar som aldrig själva spelat fotboll ska kunna leda exempelvis sitt barns lag med hjälp av utbildningen och häftena med exempelövningar, säger han.

Jonny Johansson är en av fyra ledare för pojklaget födda 2006.
- Vi började använda oss av häftet med nivå ett förra hösten och det har blivit min bibel. Även om jag spelat fotboll själv under många år och kan massor av övningar, är dessa helt optimala för just mina grabbars ålder. Det märks verkligen att de är anpassade efter deras ålder och utveckling, tycker han.

Bland annat att barn mellan sex och nio år ska träna på att skjuta och driva bollen – men inte är mentalt utvecklade för att träna på passningar innan nio års ålder.
- Självklart får de som vill passa ändå, men det är inget vi lägger någon betoning på, menar Jonny Johansson.

Träningarna planeras utifrån matcherna. Man fokuserar på det man tränat på under matcherna – och inte resultatet. Det kan vara exempelvis vara att skjuta mycket eller att hålla bollen inom laget så länge som möjligt.
- Vad matchen slutar har ingen betydelse, det ska inte vara någon stor press att vinna till varje pris i den unga åldern. Det handlar enbart om utveckling och att ha roligt – så att barnen och ungdomarna vill stanna kvar inom fotbollen, berättar Tobias Siverholm.

"Guided discovery" är en central del – det innebär att man ställer frågor till spelarna och på så sätt guidar dem till rätt svar.
- Det ger mer delaktiga spelare och att spelaren får en större förståelse för spelet, säger Siverholm.

Claes Creutz och Kamilla Simonsson tränar flickor födda 2000 tillsammans. De är väldigt positiva till spelarutbildningsplanen och det arbete som Siverholm lägger ned.
- Det blir en röd tråd genom hela föreningen när man följer planen, vi har stor nytta av den. Även om vi också spelat fotboll länge har vi fått en annan pedagogik nu, anser kollegorna.

Både före, under och efter träningarna ges en helt annan återkoppling till spelarna än tidigare.
- Det känns som att vi är mer delaktiga än innan. Vi får fler frågor om vad vi lärt oss och varför. Jag tror att vi spelare får en bättre förståelse för vad vi gör, säger Melina Simonsson och Moa Creutz i 14-årslaget.

Något de också märkt av sedan i fjol är passens inriktning.
- Vi har olika teman på träningarna, i stället för mer blandade övningar samma träning. Och det tycker vi är jättebra, menar Melina och Moa.

Kisa BK:s ledord är "så många som möjligt, så länge som möjligt och så bra som möjligt".
- Vi toppar aldrig lagen för barn och ungdomar, utan satsar på bredden. Genom att ha kul tillsammans strävar vi efter att behålla alla inom sporten och klubben så länge som möjligt. Och det där med "så bra som möjligt" innebär att vi försöker hålla en hög kvalité på träningar och vår verksamhet utifrån vår verklighet och våra resurser, avslutar Tobias Siverholm.

.

>> Mer om Idrottslyftet