Förtydligande kring säkerhetsarbetet

Ett förtydligande kring olika ansvarsfrågor vid våra elitmatcher i svensk fotboll.

Svenska Fotbollförbundet (SvFF) har tagit fram ett policydokument kallat "Svensk fotbollsrörelse, uppgifter och rollfördelning" som presenterats på vår och de flesta Distriktens hemsida senaste månaden och som finns under fliken "svensk fotboll"

Där står bland annat:

"Elitklubbar eller SvFF-organ kan inte driva elitfotbollens utvecklingsbehov via regelverk eller tävlingsbestämmelser. Var och en måste ta eget ansvar att driva de frågor man själv äger, till exempel arenastandard, publikutveckling och säkerhetsarrangemang. Var och en måste ta eget ansvar även när man uttalar sig externt. Respektive förening är ansvarig för beslut gällande den egna arenan, alltifrån komfort till säkerhetsarrangemang".

Föreningen Svensk Elitfotboll (SEF, elitklubbarnas intresseorganisation) ansvarar för framtagande och genomförande av den elitmanual som uppdateras till varje säsong, där det finns riktlinjer och strikt ansvar vad som gäller vid en elitmatch i svensk fotboll. De delar i manualen som berör Tävlingsbestämmelserna måste godkännas av Representantskapet, där elitföreningar, distrikt och förbundsstyrelse har rösträtt när nya bestämmelser ska godkännas eller inte.

Match och säkerhetsdelegater (det senare i förekommande fall) är SvFF:s officiella representanter vid elitmatcher, och dessa tillsätts för matcher i Allsvenskan, Superettan och Damallsvenskan. Delegaterna har skyldighet att rapportera efter genomförd match. Vid eventuella brister i arrangemanget tas sedan eventuella disciplinärenden om hand av Disciplinnämnden för bedömning av påföljder (i Disciplinnämnden sitter förtroendevalda från hela Sverige och som i likhet med övriga nämnder väljs av SvFF:s årsmöte).