Nivå 3 (12-16 år) Träna för att lära
Fysisk utveckling |
Psykosocial utveckling |
|
Fysisk skillnad mellan pojkar och flickor börjar ske i samband med tillväxtspurten. |
Uppfattningsförmåga förbättras |
Spänningar uppstår med vuxna |
Tillväxtspurten sker tidigare för flickor, mellan 10 och 14 års ålder, medan pojkarnas tillväxtspurt kommer något senare, i 12 - 16 års ålder. |
Förmågan att prestera flera saker samtidigt förbättras |
Sociala interaktioner mellan flickor och pojkar börjar bli viktigt |
Under denna period kommer det centrala nervsystemet bli nästan fullt utvecklat - vilket innebär att samtliga fysiska kvaliteter är fullt träningsbara: snabbhet, styrka, rörlighet, balans och koordination. |
Kan processa mer information på samma gång |
Deltar fortfarande i idrott för att det är roligt, men kan ta det mer seriöst i val av idrott – specialisera sig |
Förbättrar och fulländar fortfarande sin koordination och sina tekniska färdigheter. |
Abstrakt tänkande utvecklas fullt ut. |
|
I samband med tillväxtspurten är det gynsamt med uthållighetsträning. |
Förstår förhållandet mellan tid och rum |
Tränarstil för nivån:
- Positiv feedback och uppmuntran
- Använd frågeteknik
- Uppmärksamhet till alla
- Låt spelarna ge feedback till varandra
- Uppmuntra och utmana spelarnas egna beslutsfattande
Träningen karaktäriseras av:
- Små och stora ytor
- Korta samlingar
- Spelträning
- Variation
- Enkla övningar med fokus på kvaliteten
- Positioner under spelträningen
- Antal tränare/spelare = 1/10
- Få och flera spelare per lag/grupp
- Hög aktivitet, intensitet och många bollkontakter
- Fokus på prestation och att göra sitt bästa
Figur: Spelets utveckling