Livescoremanual

Uppdateringar

  • 2018-04-09: Lagt till ytterligare info om tid för inmatning av bortalag i 3.4 Checklista matchdag
  • 2018-03-28: Lagt till information om Halvtidsrapport i 3.4 Checklista matchdag

Innehåll

1. Översikt
1.1 Bakgrund
1.2 Begrepp och roller

2. Manual för föreningen
2.1 Användare i Fogis
2.2 Support

3. Manual för rapportören
3.1 Vad behövs för att rapportera
3.2 Liverapporteringsklienten
3.2.1 Adress till klienten
3.2.2 Inloggning
3.2.3 Matchlistan
3.2.4 Match
3.2.5 Laguppställning
3.2.6 Domare
3.2.7 Händelser
3.3 Support
3.4 Checklista matchdag

4. Frågor och svar

1. Översikt

1.1 Bakgrund

Sedan 2001 har matcher inom svensk fotboll liverapporterats och visats upp på SvFF:s hemsida, svenskfotboll.se. Det har då handlat om Allsvenskan herrar, Damallsvenskan och Superettan. Systemet som använts har vart knutet till en applikation installerat på dedikerade datorer.

Till säsongen 2014 utvecklades en liverapporteringsprogramvara med möjlighet att köras i en webläsare utan någon speciell programvara installerad. Rapporteringsklienten skulle kunna användas på alla typer av hårdvara – laptop, läsplatta eller mobiltelefon. Under säsongen 2014 rapporterades alla matcher i Elitettan i det nya systemet och till säsongen 2015, när Division 1 herrar lades till, har systemet utvecklats vidare, nu tex med en rullande matchklocka och fler händelsetyper att rapportera.

Säsongen 2018 rapporterar även Allsvenskan herrar, Damallsvenskan och Superettan i Fogis Livescore.

Systemet ägs och utvecklas av Svenska Fotbollförbundet.

1.2 Begrepp och roller

Det finns en del begrepp som är värda att förklara. Nedan följer de begrepp som är bra att ha koll på för att förstå resten av manualen.

Begrepp Beskrivning
Fogis

Fotbollens Gemensamma Informationssystem – I detta system rapporteras alla matcher inom svensk fotboll; tex resultat, laguppställningar, målskyttar, gula och röda kort. Dessutom hanteras bland annat även spelarregistreringar, domare mm här.

Den information som registreras i Fogis är också den som sedan visas på hemsidor som tex svenskfotboll.se, distriktsförbundens hemsidor samt de föreningar som har sin hemsida via RF:s Idrott Online.

Fogis-användare, Föreningsanvändare, Föreningsadministratör

För att som föreningsperson kunna registrera uppgifter i Fogis krävs en inloggning – en Fogis-användare. Användaruppgifterna består av ett användarnamn och ett lösenord. Denna inloggning är personlig, dvs en per person som ska använda Fogis.

Föreningsanvändare i Fogis skapas av föreningen själva. Varje förening har en eller flera Föreningsadministratörer i Fogis. Dessa kan skapa nya föreningsanvändare, tex för den som ska liverapportera matcher.

Liverapportör och Matchsekreterare

Matchsekreterare är ett begrepp som används i Allsvenskan herrar, Superettan och Damallsvenskan.

Liverapportör används i Elitettan och Division 1 herrar.

Liverapportör / Matchsekreterare är den som liverapporterar från en match. Om det finns flera som rapporerterar i en förening kommer föreningen överens om vem som rapporterar från vilken match.

Fogis Livescoreklient
Den webbaserade tjänst som används för att rapportera matchhändelser under matchens gång via en internetuppkopplad enhet, dvs smartphone, läsplatta eller dator.
Livescore (tex på svenskfotboll.se) Det som rapporteras in live via den mobila Liverapporteringsklienten visas sedan upp på bland annat svenskfotboll.se/livescore. Här kan allmänheten följa matchhändelserna vartefter de rapporteras in.

2. Manual för föreningen

2.1 Användare i Fogis

För att liverapportera matcher krävs en inloggning i Fogis av typen Föreningsanvändare (Föreningsadminstratör går också, men vi rekommenderar Föreningsanvändare så länge rapportören inte har andra funktioner i föreningen som kräver administrationsuppgifter) i föreningen.

Om personen inte har andra uppdrag i föreningen rekommenderas också att bocka i flaggan "Endast liverapportör". Det innebär att användaren bara kan logga in i Fogis Livescoreklient, inte i Fogis.

Välj användartyp i Fogis

Denna användare behöver sedan rättigheten att redigera lag av typen senior – kvinna och/eller senior – man, beroende på vilket lag som ska rapporteras.

Rätt att redigera lag - Fogis

2.2 Support

Om du som Föreningsadministratör behöver hjälp med att lägga upp en ny användare i din förening kontaktar ditt distriktsförbund. Kontaktuppgifter hittar du på http://Fogis.se/om-svff/distrikten/

3. Manual för rapportören

3.1 Vad behövs för att rapportera

För att rapportera matcher live via den mobila Liverapporteringsklienten krävs följande

  • Inloggning i Fogis – denna skapas av din förening (se 2.1 Användare i Fogis)
  • En smartphone, läsplatta eller dator med uppkoppling mot internet

3.2 Liverapporteringsklienten

3.2.1 Adress till klienten

För att komma till Liverapporteringsklienten går du till länken https://adm.fogis.se/mdk

3.2.2 Inloggning

Här fyller du i ditt användarnamn och lösenord. Tänk på att lösenordet gör skillnad mellan versaler och gemener.

logga in

3.2.3 Matchlistan

Du möts nu av en lista med dagens matcher i din förening som är öppna för liverapportering.

Klicka på en match för att gå in på den.

3.2.4 Match

Efter att du klickat på en match ser du Matchsidan. Uppe till vänster ser du Hem som leder tillbaka till Matchlistan. Du ser Logga ut som loggar ut dig ur Fogis. Längst ner ser du flikarna Match, Domare och Händelser.

På denna sida når du även lagens laguppställningar genom att klicka på lagens namn.

matchsidan

Resultat

Direkt efter matchen bör du gå in på fliken Match och registrera matchens slutresultat och halvtidsresultat. Du kan här även registrera publiksiffran på matchen. När du är klar klickar du på Spara.

Du kan rapportera in halvtidsresultat redan i halvtid och klicka på Spara. Samma sak gäller publiksiffran. Dock kan du inte ändra någon av dessa efter du fyllt i Slutresultat och klickat på Spara.

Det är viktigt att slutresultatet rapporteras in så fort som möjligt för att resultatsidor och tabeller på hemsidor ska uppdateras.

Fler resultat (cup- och kvalmatcher)

Om du markerar Fler resultat visas ytterligare resultattyper. Dessa är till för cup- och kvalmatcher.

Resultattyp Beskrivning
Full tid Matchens ställning efter ordinarie speltid
Efter förlängning (Eft förl) Matchens ställning efter förlängning
Efter straffar (Eft str) Matchens ställning efter straffavgörande

Notera att du alltid måste fylla i Slutresultat.

Avsluta rapportering

När matchen är slut och du rapporterat in alla händelser och resultat bör du klicka på Rapportering avslutas. På så sätt vet domaren att du är klar med din rapportering och kan påbörja sin domarrapport.

Domaren har också möjlighet att låsa matchen när denne vill börja med sin domarrapport, även om du inte klickat Rapportering avslutas.

Efter att du eller domaren låst matchen kan du som rapportör inte göra fler ändringar.

3.2.5 Laguppställning

För att komma till laguppställning klickar du på Matchsidan på respektive lags namn.

Här ser du respektive lags laguppställning. Du kan här välja att spelaren ska vara reserv med kryssrutan till höger om spelarens namn.

Ovanför laguppställningen ser du antalet startspelare i laget (dvs spelare som inte är reserver). Du ser även antalet spelare i matchtruppen samt hur många som kan vara i matchtruppen.

Om lagets trupp förändrats efter att truppen togs ut i Fogis kan du som rapportör komma behöva lägga till och ta bort spelare.

laguppställning

Lägg till spelare

Under laguppställningen finns två Lägg till-knappar.

  • Lägg till från lagtrupp - listar alla spelare som finns i lagets trupp
  • Lägg till från förening - sök bland alla registrerade spelare i föreningen

Tips! När du använder "Lägg till från förening" skriver du in tre bokstäver, sedan börjar systemet söka efter registrerade spelare i föreningen med de tre bokstäverna någonstans i namnet. Det kan ta några sekunder, framför allt om föreningen har många spelare.

Tips! För att förenkla jobbet för dig som liverapportör är det bra om du och/eller ansvarig i din förening ser till att hålla lagets lagtrupp uppdaterad i Fogis. Då blir det enklare för dig att hitta spelare under knappen Lägg till från lagtrupp.

Tips! Om laget har spelare inlånade i enlighet med RB 3:14, "Fotbollsutvecklande föreningssamarbete avseende professionell spelare", måste de spelarna ligga med i lagets lagtrupp för att du ska kunna söka upp dem. Detta görs i Fogis av föreningen, men påminn gärna ansvarig/ansvariga om du känner till att det finns sådana lån i ditt lag. Du kan alltså inte söka upp dem med "Lägg till från förening" i Fogis Livescoreklient då de fortfarande är registrerade i den utlånande föreningen.

lägg till spelare

Redigera spelare

I laguppställningen kan du klicka på varje spelare och där ange spelarens tröjnummer, målvakt ja/nej och lagkapten ja/nej. När du ändrat en spelares uppgifter klickar du sedan Spara och du återvänder till laguppställningen. Om du inte vill spara ändringar kan du istället klicka på Tillbaka uppe till vänster.

Formation

Under laguppställningen har du möjlighet att ange lagets formation. Du kan välja mellan följande formationer:

  • 4-4-2
  • 4-4-2 diamant
  • 4-3-3
  • 4-5-1
  • 3-4-3
  • 3-5-2
  • 4-2-3-1
  • 5-3-2
  • 4-4-1-1
  • 4-3-1-2

Tips! För att du ska kunna lägga till formation måste laget ha rätt antal startande spelare, dvs 11, och alla måste ha tröjnummer.

Taktisk formation

När du angivit rätt antal spelare i startelvan, alla spelare har ett tröjnummer och du angivit en formation kan du placera spelarna på dess positioner i formationen.

Formationen visas med målvakten längst ner och forwards överst.

taktisk formation

Tips! Om du vill byta plats på två spelare måste du först ta bort dem från sina positioner för att sedan lägga dit dem på rätt plats.

byta plats-animation

Ta bort spelare

Om du vill ta bort en spelare från laguppställningen klickar du på krysset till höger om namnet. Då blir spelaren gråmarkerad och räknas bort från totalen i matchtruppen ("15 av 16 spelare i matchtrupp"). Till höger om spelarens namn syns nu istället ett +-tecken som du kan klicka på för att lägga tillbaka spelaren i laguppställningen, tex om du klickat fel. Spelaren försvinner från laguppställningen först när du klickar Klar längst ner på sidan.

Tanken är att du ska kunna markera fler spelare att ta bort, om så önskas, och sedan klicka på Klar.

3.2.6 Domare

Under fliken Domare hittar du kontaktuppgifter till matchens domare.

3.2.7 Händelser

För att rapportera en händelse fyller du i

  • Händelse
  • Matchminut
  • Lag
  • Detaljerad händelse
  • Spelare (två om byte)

Och klickar sedan Spara.

Om du rapporterar in ett mål räknas ställningen automatiskt upp. Om du av någon anledning rapporterar in målen i en annan ordning än de föll kan du redigera ställningen innan du klickar Spara.

händelser

Ändra eller ta bort händelse

Om du rapporterat fel minut, lag, spelare, position eller händelsetyp på en händelse kan du klicka på pennan till höger om händelsen. Du kan nu ändra i händelsen och klicka knappen Ändra. Om du vill ta bort händelsen klickar du knappen Radera. Om du ändrar dig och varken vill ta bort eller ändra händelsen klickar knappen Avbryt.

redigera händelse

redigera händelser 2

Minutangivelser

När matchen startar du rapporteringen genom att rapportera händelsen Match – Halvlek start.

Nu börjar en matchklocka rulla och du kommer automatiskt få ett förslag på matchminut när du rapporterar en händelse. Om den minutsiffran är fel, tex att du på en enstaka händelse rapporterar ett par minuter efter den inträffade, kan du korrigera minutsiffran i fältet Matchminut innan du sparar händelsen.

Om matchklockan går fel kan du ändra den, se Korrigera matchklockan.

Tilläggstid

I en "vanlig" 11-mannamatch är minut 1-45 i första halvlek och minut 46-90 är i andra halvlek. För att ange att en händelse sker på tilläggstid skriver man halvlekens maxminut, dvs 45 respektive 90, + tilläggsminuten.

  • Händelse på tilläggstid i första halvlek: ex 45+2 (inte 47).
  • Händelse på tilläggstid i andra halvlek: ex 90+3 (inte 93).
Minutangivelser i cup- och kvalmatcher

Om matchen går till förlängning kan du fortsätta att rapportera minutangivelser. I en normal match är alltså minut 91-105 första förlängningskvarten och 106-120 den andra förlängningskvarten.

  • Händelser på tilläggstid i första förlängningskvarten: ex 105+2.
  • Händelser på tilläggstid i första förlängningskvarten: ex 120+1.

I händelse av ett straffavgörande behöver du inte ange en minutsiffra på straffarna. Dock rekommenderar vi att du rapporterar in straffarna i den ordning de slås, dvs varannat lag. På så sätt kommer de visas korrekt på hemsidor.

Korrigera matchklockan

Om du ser att den rullande matchklockan av någon anledning inte går rätt kan du kalibrera systemets matchklocka mot matchens korrekta tid.

Rapportera händelsen Match – Aktuell matchklocka och fyll i aktuell matchminut i fältet Matchminut och klicka på spara så räknas systemets matchtid om. Redan rapporterade händelser ändrar dock inte tid.

Måltyper och målskytt
Måltyp Beskrivning
Spelmål Alla typer av mål som inte passar in under de övriga typerna
Nickmål Mål som görs med huvudet
Hörnmål Hörnspark som går direkt i mål
Frisparksmål Frispark som går direkt i mål
Självmål Med självmål avses när en spelare i försvarande laget genom aktivt agerande förpassar bollen i mål. Se Självmål för ytterligare information om självmål.

Målskytt är alltid (undantag självmål) den spelaren i det anfallande laget som sist vidrör bollen innan bollen passerar mållinjen.

Assist (endast Allsvenskan herrar, Damallsvenskan och Superettan)

Assist kan rapporteras på ett mål av typen Spelmål eller Nickmål.

En assist rapporteras på en spelare, men kan också sättas som Okänd spelare om man vill kunna komplettera i efterhand.

Assist är den händelsetyp som i efterhand diskuteras mest. Dessa regler och riktlinjer är dessa som vi inom svensk fotboll enats om att använda i utdelandet av assist till mål.

Grundregel för assist: För att få assist på ett mål skall det finnas en avsiktlig tanke med passningen till målgöraren. Passningen ska dessutom vara i samband med målsituationen.

Händelse Assist? Kommentar
Skott som målvakten räddar,
returen slås i mål
Ingen assist
Skott som tar i målställningen,
returen slås i mål
Ingen assist
Inlägg som nickas i
målställningen eller
målvakten räddar, returen
slås i mål
Ingen assist
Inlägg som tar i
målställningen, retur i mål
Ingen assist
Bedömer matchsekreteraren det som att
inlägget var menat till den som gjorde målet
skall det bedömas som assist till spelaren
som slog inlägget
Skott som ändrar riktning
oavsiktligt på medspelare
Ingen assist
Bedömer matchsekreteraren att medspelaren
avsiktligt ändrade riktning skall det
bedömas som assist till skytten
Passning slås till spelare som
efter flera situationer (löpning,
dribbling) sedan gör mål
Ingen assist
Passningen till målskytten ska vara en
passning som skapar målsituationen
för att det ska räknas som assist
.
Frispark petas i sidled till
(mål)skytt
Assist

För att hjälpa matchsekreteriatet med att besluta vem som ska tilldelas en assist bör man vid minsta tveksamhet stämma av med berört lags ledare, om möjligt under match eller i halvtid – eller efter match. Detta för att rätt information ska nå media och undvika korrigeringar i efterhand.

Viktigt dock är att det är matchsekreteriatet som bedömer om en assist ska utdelas i över huvudtaget. Ledare i förening hjälper till med att bestämma vem.

TIPS: Om man vill lägga till en assist i efterhand, dvs där man ursprungligen rapporterat målet utan assist, måste målet raderas och läggas upp på nytt. Därför rekommenderas att om man är osäker på om det var assist eller vem som gjorde assist att ändå lägga upp assist på Okänd spelare för att sedan i efterhand antingen ta bort assisthändelsen eller komplettera med rätt spelare.

Självmål

Självmål rapporteras för laget som har fördel av målet. Vilken spelare som gör självmålet rapporteras inte.

Med självmål avses när en spelare i försvarande laget genom aktivt agerande förpassar bollen i eget mål.

Ett par exempel:

  • Styrning av spelare i muren (även när spelaren hoppar) = Ej självmål
  • Om bollen med all säkerhet är på väg in i mål och försvarare försöker rädda/rensa men slår den i eget mål Slår bort ett inlägg från kanten i eget mål = Ej självmål
  • Slår bort ett inlägg från kanten i eget mål = Självmål

Målvakts agerande kan ej föranleda självmål annat än om ingen målskytt i anfallande laget är aktuell. Tex om spelet sätts igång av målvakten och går i eget mål utan att anfallande spelare rört bollen = Självmål

Straffar

Straffar rapporteras med ett antal olika utfall. De två sista alternativen, Straffavgörande mål och Straffavgörande miss, används endast vid straffläggningar i cup- och kvalmatcher.

Straffresultat Beskrivning
Mål Straffspark som går i mål
Utanför Straffspark som går direkt utanför, ej via målvakt eller stolpe/ribba
Räddning Straffspark som räddas av målvakten, även om den även träffar stolpe/ribba
Målställning Straffspark som går direkt i stolpe/ribba
Straffavgörande mål Mål på straff under straffavgörande (endast cup och kval)
Straffavgörande miss Missad straff under straffavgörande (endast cup och kval)
Straffavgörande (cup- och kvalmatcher)

Händelsetyperna Straffavgörande, mål och Straffavgörande, miss används bara i kval- och cupmatcher.

I händelse av ett straffavgörande behöver du inte ange en minutsiffra på straffarna. Dock rekommenderar vi att du rapporterar in straffarna i den ordning de slås, dvs varannat lag. På så sätt kommer de visas korrekt på hemsidor.

Lindrig utvisning

Lindrig utvisning skapas automatiskt när en spelare får en andra varning. Dvs, i sådana fall behöver du inte rapportera rött kort separat.

Grov utvisning

När domaren visar ett rött kort direkt.

Hörna

Hörna rapporteras på det lag som spelar till sig en hörna.

Avslut / skott

Avslut rapporteras i två varianter. På båda varianterna registreras även vartifrån på planen avslutet tas ifrån. Klicka på spelplanen för att markera avslutspositionen. Denna går att flytta.

Typ av avslut Beskrivning
På mål Om avslutet går på mål, dvs räddas av målvakten eller försvarare registreras det som "På mål"
I målställning Om bollen går direkt i målställningen, dvs stolpe eller ribba, rapporteras I målställning. Om avslutet räddas av målvakten och sedan i stolpen/ribba bör det registeras som "På mål".

Avslut är när en anfallande spelare med avsikt skjuter eller nickar bollen mot mål.

Halvlek start, Halvlek slut, Match slut

Det finns tre så kallade Matchhändelser.

  • Halvlek start
  • Halvlek slut
  • Match slut

Dessa ska du rapportera så att de som följer matchen via hemsidor vet att matchen börjat, att det är paus, att matchen startat om efter paus och att matchen är slut. I en vanlig seriematch bör du rapportera enligt möstret i tabellen nedan.

Om du inte vet hur lång tilläggstid det var, rapportera endast Minut 45 och Halvlek slut respektive Minut 90 och Match slut.

Händelse i matchen Minut Rapporteras som..
Matchen börjar 1 Halvlek start
Första halvlek slutar efter en minuts tilläggstid 45+1 Halvlek slut
Andra halvlek startar 46 Halvlek start
Andra halvlek slutar efter tre minuters tilläggstid 90+3 Match slut

3.3 Support

3.3.1 Kontot är låst

Om ditt konto blivit låst, tex att du försökt logga in med fel lösenord för många gånger, kan föreningens Fogisadministratör låsa upp det. Det är alltid bra att veta vem/vilka i din förening som är Fogisadministratör och ha kontaktuppgifter till denne/dessa.

3.3.2 Glömt lösenord

Det finns två bra sätt att återställa sitt lösenord.

  1. Gå till adm.fogis.se och under inloggningsrutan, välj Har du glömt ditt lösenord? På nästa sida fyller du sedan i ditt användarnamn och du får ett lösenord skickat till din angivna epostadress. Följ insturktionerna i mailet för att skapa ett nytt lösenord och gå sedan tillbaka till Fogis Livescore och logga in på nytt.
  2. Kontakta din förenings Fogisadministratör.

3.4 Checklista matchdag

  1. Var på plats i god tid. I Allsvenskan herrar, Damallsvenskan och Superettan rekommenderas 2h innan match. I Elitettan och Division 1 rekommenderas 90 minuter innan.
  2. Ta emot laguppställningar och formationer från lagen senast 75 minuter innan match. Ta med utskriven formationsskiss (PDF-dokument, 183 kB) för att underlätta för lagen att lämna formationer korrekt.
  3. Mata in hemmalagets laguppställning och formation
  4. Tidigast 60 min innan avspark (75 minuter innan i Allsvenskan herrar, Damallsvenskan, Superettan, Elitettan och Division 1 herrar), mata in bortalagets laguppställning och formation
  5. Skriv ut laguppställningar via matchens sida på svenskfotboll.se/livescoreOBS! Kräver dator och skrivare.
  6. ..och distribuera till berörda parter (media tex)
  7. Invänta avspark
  8. När matchen startar, gå till Händelsersidan - välj Match > Halvlek start
  9. Rapportera händelser
  10. Vid halvtid, rapportera Match > Halvlek slut
  11. Gå till Matchsidan och rapportera halvtidsresultat
  12. Skriv ut halvtidsrapport via matchens sida på svenskfotboll.se/livescore och distribuera till berörda parter
  13. När andra halvlek startar, gå till Händelsesidan - välj Match > Halvlek start
  14. Rapportera händelser
  15. När matchen slutar, rapportera Match > Match slut
  16. Gå till Matchsidan och rapportera publiksiffra och slutresultat
  17. Kontrollera och stäm av händelser med domaren
  18. Gör eventuella korrigeringar i matchhändelserna
  19. Skriv ut matchhändelser via matchens sida på svenskfotboll.se/livescore OBS! Kräver dator och skrivare.
  20. ..och distribuera till berörda parter (media tex)
  21. Välj Rapportering avslutas

4. Frågor och svar

Mer information och hjälp hittar du på sidan Information och utbildning Fogis Livescore.

  • Länk till videoutbildning
  • Frågor och svar
  • Formationsskiss som du bör skriva ut för att underlätta att samla in formation från lagens ledare
  • Information om Widgets att använda på din förenings hemsida

...och mycket mer.