Svenska Spel stärker huvudsponsorskapet

Svenska Spel fortsätter sponsra svensk fotboll. Nu tecknas ett omfattande avtal om huvudsponsorskapet. Samarbetet är värt drygt 928 miljoner kronor och sträcker sig sex år framåt. Det innebär bland annat en storsatsning på svensk damelitfotboll och talangutveckling.

Svenska Spels Lennart Käll och SvFF:s Karl-Erik Nilsson. Foto: Maja Süslin.

– Vi är stolta över vårt nära samarbete med svensk fotboll. Vi har varit med och utvecklat sporten i 80 år och det känns viktigt att fortsätta stärka fotbollen - från "gräsrot" till elit, säger Lennart Käll, vd på Svenska Spel.

Samarbetet kan ge svensk fotboll drygt 928 miljoner kronor fram till år 2020. Det ger 40 miljoner kronor per år till Fotbollförbundet för fortsatt utveckling av svensk fotboll och landslagsverksamheten.

– Idag har vi all anledning att fira. Vårt samarbete med Svenska Spel är, och har under lång tid varit, centralt för svensk fotbolls utveckling. Det nya avtalet innebär fortsatta resurser för utvecklingen av vår verksamhet, säger Karl-Erik Nilsson, ordförande SvFF.

Svensk damfotboll får en ökning på nästan 60 procent i det nya avtalet, från nio miljoner kronor per år till 15 miljoner kronor:
– Det känns glädjande att Svenska Spel väljer att fortsatt satsa på damfotbollen. Vi har haft ett gynnsamt samarbete genom åren och det här ger oss möjligheten att ta vara på fler talanger och utveckla oss ännu mer, säger Linda Wijkström, generalsekreterare för Elitfotboll Dam (EFD).

Avtalet innebär även en rejäl ökning för herrfotbollens elitorganisation, Svensk Elitfotboll (SEF), och dess medlemsklubbar i Allsvenskan och Superettan. Avtalet garanterar 92 miljoner kronor per år, en ökning på drygt 19 procent, som bland annat innefattar en bonus till de lag som kvalificerar sig för Europaspel via placering i Allsvenskan men också en fortsatt satsning på talangprojektet Tipselit:
– Det här ger oss en mycket bra grund att bygga på. Nu kan vi fortsätta vår satsning mot att bli Nordens bästa liga. Dessutom kan vi nu ytterligare förstärka möjligheten till gemensamma utvecklingssatsningar tillsammans med Svenska Spel, säger Lars-Christer Olsson, ordförande SEF.

Fr v Per Darnell (EFD), Lars-Christer Olsson (SEF), Lennart Käll (Svenska Spel) och Karl-Erik Nilsson (SvFF). Foto: Maja Süslin.