Rekordsommar för landslagen

U21-herrarnas och F19-tjejernas guldsommar gav ett otroligt avtryck intressemässigt. De svenska fotbollslandslagens facebook-sida slog rekord och detsamma gjorde TV-bolagens tittarsiffror.

U21-firandet i Kungsträdgården

När U21-herrarna spelade sina EM-matcher nere i Tjeckien slogs TV12:s tittarrekord (alla kategorier) för varje match som gick med kulmen i semifinalen mot Danmark – 784.000 tittare.
Finalen, som sändes i TV4, sågs av 1,7 miljoner vid tv-apparaterna - den veckans högsta tittarnotering med överlägsen marginal. Vid hemkomsten hyllades laget i Kungsträdgården av ett större publikuppbåd – 25.000 - än något tidigare guldfirande i Kungsans historia.

Förbundets facebook-sida för landslagen nådde också nya höjder. Antalet följare ökade lavinartat för att i nuläget ha nått 175.000-strecket. Under U21-EM:s sista vecka nåddes en räckvidd på 3,2 miljoner människor. Bland annat visades jubelfilmen från U21:s omklädningsrum efter gruppspelsmatchen mot Portugal 335.000 gånger.

Även F19-tjejernas framfart nere i Israel märktes. Allt kunde från början följas på hemsidan, facebook och instagram men övrig media visade initialt inget intresse. I takt med framgångarna vaknade dock även de.

Sommarens näst framgångsrikaste FB-post på Svenska Fotbollslandslagen (efter en Zlatan-intervju i juni) kom efter F19:s EM-guld, över 1,1 miljon personer nåddes och tjejernas nya Instagramkonto samlade på någon vecka 4.400 följare.

1,1 miljoner nåddes av denna FB-post.

Mest anmärkningsvärt med dessa siffror är kanske att de tillkommit utan någon konventionell marknadsföring, kärleken till fotbollen och landslagen är stark nog för att åstadkomma detta.