Svenska landslagsspelare illustreras på Coca-Colas burkar

- första gången någonsin som svenska spelare sätts på Coca-Colas produkter.

Lustig, Granqvist, Durmaz, Ekdal, Olsen, Berg.

I samband med fotbolls-VM lanserar Coca-Cola i Sverige specialgjorda 33cl-burkar med illustrationer av sex spelare från svenska herrlandslaget i fotboll. Detta är första gången någonsin som Coca-Cola sätter svenska spelare på sina produkter.

The Coca-Cola Company har en lång historia inom fotbollsengagemang och är på global nivå en av FIFA:s samarbetspartners, ett samarbete som startade redan 1976. På nationell nivå har Coca-Cola sedan 2016 varit partner till Gothia Cup och Svenska Fotbollförbundet sedan 2017. Inför den stundade fotbollssommaren lanserar Coca-Cola en kampanj tillsammans med Robin Olsen, Mikael Lustig, Jimmy Durmaz, Marcus Berg, Albin Ekdal och Andreas Granqvist, som går ut på att varje spelare får sitt ansikte illustrerat med sin autograf på Coca-Colas burkar.

– Det känns jätteroligt att få vara med i Coca-Colas kampanj. Jag har ju vuxit upp med Coca-Cola och nu få ha sitt ansikte på en burk känns ju väldigt häftigt, berättar Andreas Granqvist, lagkapten i herrlandslaget.

För Coca-Cola AB är det historiskt då det är första gången man har svenska spelare på sina produkter.

– Fotboll förenar, inspirerar och engagerar människor världen över, och därför är vi verkligen stolta över att för första gången i Sverige kunna fronta våra produkter med svenska landslagsstjärnor. Med den här kampanjen vill vi tagga igång Sverige inför VM, säger Olivia Enquist, marknadsdirektör på Coca-Cola AB.

Alla produkter som frontas av spelarna finns tillgängliga på 33 cl burk i smakerna Coca-Cola® classic, Coca-Cola zero® sugar och Coca-Cola® light och säljs i begränsad upplaga.

– Vi har en oerhört spännande och fartfylld period framför oss, som vi vet engagerar hela fotbollssverige. Att sex av våra spelare får vara de första någonsin att fronta Cokes produkter i Sverige känns spännande och visar hur vi lyfter och utvecklar vårt partnerskap med Coca-Cola till en ny nivå, säger Håkan Sjöstrand, generalsekreterare på Svenska Fotbollförbundet.

Coca-Cola AB och Svenska Fotbollförbundet tecknade i juni 2017 ett samarbetsavtal med långsiktig ambition, där Coca-Cola kom till att bli exklusiv partner med sina varumärken Coca-Cola® och Bonaqua® och officiell partner till damlandslaget, herrlandslaget, U21-landslaget samt för SvFF:s E-sportlandslag.

Från och med vecka 17 och framåt kan konsumenter hitta produkterna i välsorterade butiker.

För mer information, vänligen kontakta:

Frida Keane
Public Affairs & Communication Director, Coca-Cola AB
Mail: keane@coca-cola.com
Tel: +4672-1470240

Andreas Jansson
Kommunikationschef, Svenska Fotbollförbundet
Mail: Andreas.jansson@svenskfotboll.se
Tel: +46 738 30 30 40