ICAs blågula varor stöttar fotbollens integrations- och jämställdhetsarbete

Blågula varor.

Svenska Fotbollförbundets inititativ Alla är olika-olika är bra får välkommen draghjälp av ICA i samband med fotbolls-VM i Ryssland. Under och inför VM kommer ICA-butiker att sälja ett blågult sortiment till förmån för fotbollens arbete med integration, jämställdhet och demokratiska värderingar.

Svenska Fotbollförbundets sponsor ICA har tagit fram ett blågult sortimentet inför fotbolls-VM i Ryssland. Totalt kommer 55 blågula varor att finnas på butikshyllorna under perioden vecka 21–28, där en del av varornas pris går till Svenska Fotbollförbundets integrations- och jämställdhetsinitiativ Alla är olika, olika är bra. Insamlingsmålet för perioden är två miljoner kronor.

- ICA har ett stort engagemang både lokalt och nationellt i fotbollen. Idrottsföreningar spelar en viktig roll för att förbättra folkhälsan och skapa gemenskap i samhället. Därför är det viktigt att alla får vara med. Svenska Fotbollförbundets initiativ Alla är olika – olika är bra gör ett betydelsefullt arbete för mångfald som vi stöttar med stort engagemang, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige

Alla är olika – olika är bra handlar om allas rätt till att delta i svensk fotboll. Alla ska känna sig välkomna oavsett nationalitet, etniskt ursprung, religion, ålder, kön, sexuell läggning och funktionshinder. Projektet har sedan 2016 delat ut bidrag till föreningar som arbetar förebyggande med demokrati, jämställdhet och integration.

- Med ICAs blågula insamling bidrar de till ett öppnare och mer jämställt föreningsliv runt om i landet, vilket i förlängningen bidrar till ett tryggare samhälle. Vi är otroligt tacksamma för samarbetet och hoppas nu på framgång både på fotbollsplanen och i butikerna i sommar, säger Håkan Sjöstrand, generalsekreterare Svenska Fotbollförbundet.