Swedbank ger namn till Nordens största arena

Swedbank blir huvudfinansiär och ger namn till Nordens största arena som byggs i den helt nya Arenastaden i Solna. Arenan kommer att heta Swedbank Arena och blir en av Europas mest moderna och miljövänliga för idrott, kultur och näringsliv. Sparbanksstiftelserna kommer också att stödja Swedbank Arena finansiellt. Swedbanks och sparbanksstiftelsernas investering är totalt 153 miljoner. Investeringen fördelas under en period av 16 år med en mindre andel under byggnadstiden för att sedan fram till och med 2023 växlas upp.
- Det här är en fantastisk lösning och ett unikt avtal för vår nya nationalarena som kommer att betyda mycket för svensk fotboll. Det innebär att vi kommer på samma nivå som exempelvis Emirates Stadium i London och Allianz Arena i München och att vi fär ett kvitto på vad den privata marknaden anser om arenor av detta slaget. Vi är mycket stolta över samarbetet med Swedbank, som är fotbollens egen bank och har så varit länge, säger Svenska Fotbollsförbundets generalsekretare Sune Hellströmer.
Swedbank Arena
- Det ligger i linje med Swedbanks värderingar att skapa förutsättningar för utveckling av samhälle och näringsliv, som kommer många människor till del. Swedbank Arena får på så sätt en unik bredd i sin användning. Som centralpunkt i den nya Arenastaden bidrar också Swedbank Arena till en levande stadsdel och en mötesplats för både nationella och internationella evenemang riktade till breda målgrupper, säger Swedbanks styrelseordförande Carl Eric Stålberg.
- Med Swedbank får vi en idealisk partner som i ett mycket långt avtal köper namnrättigheten, medverkar till finansieringslösningar samt utvecklar säkra och effektiva betalsystem på arenan. Swedbank medverkar till att svenska folket får bästa möjliga ersättare till gamla Råsunda. Samtidigt visar vi genom den här rekordstora sponsoraffären vilka värden vi tillför våra partners som vill använda arenan i sin relation till sina kunder, säger Sune Reinhold, styrelseordförande för arena- och arenastadsprojektet.
Swedbank Arena färdigställs 2011-2012 och ägs av Svenska Fotbollförbundet, Solna stad, Peab, Fabege och Jernhusen. Publikkapaciteten på fotboll är 50 000 platser, på konsert mer än 60 000. Hela arenan kommer att vara uppvärmd och ha ett stängningsbart tak.
Den nya nationalarenan är en del i det större projektet Arenastaden som kommer att anläggas i området vid Solna station och Råstasjön. Området nyttjas idag av bland annat småindustri, men planen för den nya stadsdelen inbegriper 2.000 nya bostäder, 350.000 kvm för kontor, handel och annan verksamhet och 10-12.000 arbetsplatser. Hela Arenastaden byggs ut etappvis under 15 år.
Pressbilder