Arenagryning 2 - Göteborg


Gigantiska Ullevi, omodern ur fotbollsperspektiv, stod länge i vägen för nybyggen men nu slår nya Gamla Ullevi upp portarna.
- Artikel från Magasinet Fotboll #1 2009 -
Ifjol spelade flera av landets mest anrika klubbar sina matcher på 50-åriga arenor. Fr o m april har göteborgslagen och Malmö FF landets modernaste fotbollsanläggningar.
- Del 2-Göteborg

Det sägs att Göteborg är unikt i fotbollssammanhang. Inte på grund av att IFK Göteborg kan stoltsera med två Uefa-cupvinster, eller staden med sammanlagt 36 allsvenska segrar. Mitt i Göteborg ligger, som en fotbollens treenighet, grus- och konstgräsplanerna på Heden, där den första fotbollsmatchen spelades i Sverige, och de bägge Ulleviarenorna. Mark som kommunen förmodligen skulle kunna omvandla till friska miljarder och satsa på vård, skola och omsorg. Men i rikets andra stad har det inte på allvar varit någon diskussion om fotbollens status och centrala hemvist. I stället har Göteborg brottats med en enorm publikanläggning och guldkalv, men ur fotbollsperspektiv omodern arena, som länge satt stopp för nybyggen.
I december kom gräset på plats. Första matchen blir derbyt 5 april mellan ÖIS och GAIS.När nya Gamla Ullevi för ca 19. 000 åskådare slår upp portarna i april, blir det på en mindre arena än många hoppades på. Kritikerna menar att politikerna varit fega och låtit det kommunala Higab bygga en liten och omodern arena. Dels av rädsla för att Nya Ullevi med sina 43.000 platser skulle bli passé bredvid en ny och alltför stor fotbollsstadion, dels för att man från Västsverige med viss oro följer byggandet av en större nationalarena i Solna.
När detaljplanen godkändes i december 2006, startade ett upprop bland fans på supporterbloggen "Bara ben på Glenn Hysén", som snabbt fick ihop nästan 1.000 underskrifter. Den nye arenachefen Jonas Georgsson menar att man lyssnat på kritiken.
-  Detta är optimalt. Det går inte att göra större på den tomt som finns tillgänglig. Vi har rundat av hörnen, efter kritik. Vi har byggt 27 loger, i stället för de ursprungliga 18. Det här kommer att bli kanon, bättre än vad alla tror.
Jonas Georgsson talar som en arenachef ska göra, men också av egen erfarenhet. Under nästan 20 år har han rest världen runt och tittat på fotboll. Det närmaste han kommer Gamla Ullevi, i såväl känsla som utseende, är Brøndby Stadion, som paradoxalt nog byggdes 1965.
Jonas Georgsson vill skapa ett Nordens »old firm«-derby, driva Sveriges trivsammaste arena och ha 600.000 besökare i år. Till skillnad från Nya Ullevi där det krävs uppåt 30.000 åskådare för att skapa stämning, blir den nya arenan betydligt mer generös med akustiken.
-  Redan vid 10.000 kommer det att kännas som fullsatt. Det är tajt, man är nära planen och spelet, allt som en fotbollsälskare vill ha, säger Jonas Georgsson.
Till skillnad från i Malmö blir kommunen ägare av Gamla Ullevi. På sikt finns planer för att Göteborgs-alliansen, där GAIS, IFK och ÖIS ingår, tar över driften. I dagsläget begränsas dock klubbarnas intäkter till biljett- och souvenirförsäljning, samtidigt som risktagandet minimeras.
-  Jag tror lösningen är bra. Göteborg är ju unikt i världen på det sättet att tre klubbar i högsta serien har samma hemmaarena. Men i framtiden finns ju en ambition från klubbarna att ta över driften, säger Jonas Georgsson.
En annan skillnad mot Malmö är att Göteborg med sina tre lag inte bara slåss mot varandra om stadens sponsorpengar. En kort promenad nedför Skånegatan ligger Scandinavium där hockeylaget Västra Frölunda drar fullt hus år efter år, oavsett placering i tabellen.



Gamla Ullevi
Kapacitet: 18.800 platser varav 3.800 är ståplatser.
Kostnad: 350 miljoner kronor.
Underlag: Naturgräs.
Status: Färdig april 2009.
Ägare: Higab.
Arkitekt: Lars Iwdal, Arkitektbyrån AB.

- Frölunda har ett bra koncept och har skapat en grym atmosfär. Jag undrar vad de skulle kunna göra med en ny arena, säger Jonas Georgsson. I den allmänna konkurrensen måste man helt enkelt kunna erbjuda en bra produkt. Konsumenterna kräver ett helhetskoncept idag. Ändå är ju Kalmars SM-guld ett bevis på att pengar eller en ny arena inte är allt.
Han menar att prissättningen inom fotboll varit konservativ länge. Det handlar om att »segmentera« ytterligare, utöka antalet prisklasser med skräddarsydda paket i samband med match. Skapa lojalitetsklubbar och andra evenemang på icke-matchdagar där pensionärer, funktionshindrade, klackar och alla andra »kundgrupper« får sitt. Samtidigt som Jonas Georgsson ventilerar förväntningar och ser en enorm potential i Gamla Ullevi med sex Göteborgsderbyn, U21-EM och damlandslagets hemmamatcher, är realiteten densamma som i Malmö.
-  Klart att lagen måste prestera. Drömscenariot är givetvis att alla tre ligger i toppen.

Arenagryning del 1 - Kalmar

Arenagryning - nästa del 12 april: Malmö

Aktuella arenaprojekt i landet