Lotteriinspektionen om de utländska spelbolagen

Lotteriinspektionens chefsjurist Håkan Hallstedt informerar om den svenska spelregleringen och dess möjliga konsekvenser för svenska idrottsklubbar:

Information beträffande främjandeförbudet
Till skillnad från vad många tror har EU:s stater, Storbritannien och Malta undantagna, en spelreglering som i allt väsentligt motsvarar den svenska. I vissa fall är restriktionerna t.o.m. hårdare än i Sverige. En reglerad spelmarknad är således på intet sätt unikt för vårt land.
Det förekommer en massiv annonsering för utländska spelbolag i svenska medier. Trots att chefredaktörer och andra dömts för brott mot lotterilagen till höga böter så fortsätter annonseringen med oförminskad styrka. Högsta domstolen har så sent som i maj 2006 beslutat att inte meddela prövningstillstånd i ett sådant fall där hovrätten meddelat fällande dom.
Lotteriinspektionen har i sin tillsynsverksamhet också uppmärksammat att utländska spelbolag alltjämt försöker att inleda samarbeten med olika svenska idrottsklubbar och enskilda idrottsmän.
Med anledning härav vill Lotteriinspektionen upplysa om följande:

Enligt 38 § lotterilagen (1994:1000) är det inte tillåtet att i yrkesmässig verksamhet eller annars i förvärvssyfte främja deltagande i ett utom landet anordnat lotteri. Den som olovligen i yrkesmässig verksamhet eller annars i förvärvssyfte uppsåtligen främjar deltagande i ett utom landet anordnat lotteri, om främjandet särskilt avser deltagande från Sverige, döms enligt 54 § lotterilagen till böter eller fängelse i högst sex månader.
Länsrätten i Södermanland län har den 15 februari 2005 (mål nr 2591-03, 2592-03 och 631-04) konstaterat att offentlig exponering av ett utländskt vadhållningsbolags logotyp, (som tillika är Internetadressen till vadhållningsbolagets webbsida som tillhandahåller vadhållning över Internet), utgör ett främjande av deltagande i ett utländskt lotteri på sätt som anges i 38 § lotterilagen. Domarna har vunnit laga kraft.

Att som idrottsklubb offentligt exponera ett utländskt spelbolags logotyp, t.ex. reklam i matchblad eller dylikt eller genom reklam på arenan, innebär med hänvisning till ovanstående således att man inte handlar i överensstämmelse med lotterilagen. Även andra typer av främjande av ett utländskt spelbolag, t.ex. om speakern hänvisar till ett utländskt spelbolags odds, riskerar att bryta mot lotterilagens 38 §.
Lotteriinspektionen, som är central tillsynsmyndighet över lotterilagen, har även fortsättningsvis för avsikt att kontrollera att främjande av utländska spelbolag inte äger rum vid olika idrottsevenemang.