Beslut i Besvärsnämnden 11 februari 2010

BESVÄRSNÄMNDEN
Svenska Fotbollförbundet

BESLUT

meddelat av Besvärsnämnden den 11 februari 2010 i ärende nr 1017/09.

Klagande: Djurgården Elitfotboll AB ("Djurgården")

Svenska Fotbollförbundets ("SvFF") Disciplinnämnd beslutade den 4 december 2009 efter anmälan från matchdelegaten att ålägga Djurgården dels böter om 200 000 kronor och dels att spela första hemmamatchen i Allsvenskan säsongen 2010 utan åskådare, allt som påföljder för vissa händelser som inträffade i samband med kvalmatchen till Allsvenskan mellan Djurgården och Assyriska FF på Stockholms Stadion den 8 november 2009. De händelser som legat till grund för Disciplinnämndens beslut om påföljder har bestått i inkastade föremål i form av mynt och otillåten användning av pyroteknik samt invasion av spelplan efter matchslut varvid minst en av spelarna i Assyriska FF utsattes för våld.

Djurgården har överklagat Disciplinnämndens beslut vad avser spel av match utan åskådare till Besvärsnämnden och yrkar att Besvärsnämnden upphäver detta beslut. Matchdelegaten har beretts tillfälle att yttra sig över överklagandet.

Djurgården har samtidigt med överklagandet till Besvärsnämnden överklagat Disciplinnämndens beslut i vad det avser böter till Riksidrottsnämnden ("RIN").

- - - - -

Besvärsnämnden vill inledningsvis redogöra för den formella ärendehanteringen.

Den anmälan som ligger till grund för Besvärsnämndens prövning avser förseelser mot och bedöms enligt sanktionsregler i SvFF:s tävlingsbestämmelser ("TB"). De sanktionsregler som blir tillämpliga för överträdelser i ett sådant tävlingsärende består i möjligheten att ålägga en förening en straffavgift om högst 25 000 kronor eller att den felande föreningen t.ex. åläggs att spela en hemmamatch utan åskådare eller hemmatchen flyttas till annan plats. Anmälan har dock i Disciplinnämnden handlagts både som ett tävlingsärende och som ett bestraffningsärende. Bestraffningsärenden, som anses vara avsedda att tillämpa vid generellt sett mera allvarliga förseelser mot de olika idrottsförbundens tävlingsregler, prövas enligt bestämmelserna i 14 kap. i Riksidrottsförbundets stadgar. Enligt dessa bestämmelser kan förening åläggas böter om högst 500 000 kronor.

Ett beslut i ett bestraffningsärende som meddelats av ett idrottsförbund (här SvFF:s Disciplinnämnd) överklagas till RIN som slutlig dömande instans.
Vad däremot gäller tävlingsärenden så överklagas dessa från Disciplinnämnden till Besvärsnämnden, vars beslut i sin tur kan överklagas till RIN som slutlig dömande instans. En förutsättning för att RIN skall pröva ärendet är dock att RIN meddelar prövningstillstånd. Detta innebär således att Besvärsnämnden i detta ärende är obehörig att pröva frågan om bötesbeloppets storlek och att själva utdöma böter.

Det sagda får till följd att samtliga de påtalade förseelserna i sin helhet kommer att bedömas enligt två skilda instansordningar vid ett överklagande. Eventuella påföljder för förseelserna skall dessutom utdömas enligt två skilda regelsystem. Kravet i RF:s stadgar på att en gemensam påföljd skall utdömas blir därigenom inte tillämpligt eftersom det här rör sig om påföljder enligt två olika regelsystem. En följd av det ovan sagda är att en samlad påföljdsbestämning för de förseelser vilka lagts Djurgården till last kan ske först av RIN. RIN har därför i beslut den 20 januari 2010 beslutat att avvakta prövningen av beslutet att utdöma böter till dess Besvärsnämnden avgjort överklagandet avseende spel av match utan åskådare.

Besvärsnämnden övergår härefter till en beskrivning av de aktuella ansvars- och påföljdsbestämmelserna i TB.

Enligt 6 kap. 2 § TB är arrangerande och gästande förening ansvarig bl.a. för sina respektive supportrars uppförande i samband med match. Arrangerande förening är vidare ansvarig för att god ordning råder bland publiken samt att vidta åtgärder för att skydda funktionärer och spelare för övergrepp.

Enligt 6 kap 3 § 1 p TB kan förening åläggas straffavgift om högst 25 000 kr om föreningens supportrar t.ex. antänt pyroteknik inom arenan under eller i anslutning till match, olovligen beträtt spelplanen, på annat sätt uppträtt otillbörligt eller kastat in föremål på spelplanen eller mellan spelplanen och publikplatserna. Vidare kan respektive beslutande organ enligt 6 kap 3 § 3 p TB ålägga den felande föreningen att spela en eller flera matcher på annan arena än ordinarie hemmaplan, att spela en eller flera hemmamatcher utan publik eller med stängda läktare eller läktarsektioner.

Besvärsnämnden övergår slutligen till en bedömning i sak vad gäller de påtalade förseelserna.

Av utredningen framgår till en början att inkastande av föremål i form av en större mängd mynt från Djurgårdsklackens sektioner ostridigt förekommit under matchen. Detta agerande skall medföra ansvar för Djurgården.

Vad härefter gäller påstådd pyroteknikanvändning föreligger skilda uppfattningar mellan matchdelegaten och Djurgården. Anmälan omfattar ett drygt dussintal rökfacklor/bloss, antända före, under och efter matchen. Djurgården har endast medgett att det förekommit rökutvecklare efter matchens slut och har istället gjort gällande att den "rökutveckling" som förekommit i övrigt härrör från brandsläckare som Djurgårdens supportrar tillgripit och därefter tömt ut på läktaren. Besvärsnämnden anser att det normalt skall läggas stor vikt vid en matchdelegats uppgifter om vad som inträffat under en match. I detta fall har dock Djurgården kommit med en trovärdig alternativ förklaring till den rökutveckling som förekommit. Förklaringen stöds av uppgifter från polisen. Vid detta förhållande anser Besvärsnämnden det endast vara styrkt att pyroteknikanvändning förekommit i den omfattning som Djurgården vitsordat, d.v.s. efter matchens slut. Besvärsnämnden ser samtidigt med stort allvar på Djurgårdssupportrarnas agerande i form av tillgrepp av och förstörande av brandskyddsutrustning med de säkerhetsrisker detta medför. Detta agerande är att bedöma som sådant otillbörligt uppträdande som omfattas av bestämmelsen i 6 kap 3 § TB och skall tillsammans med den i ärendet styrkta pyroteknikanvändningen medföra ansvar för Djurgården.

I fråga om Djurgårdens ansvar för den s.k. planinvasionen med åtföljande våld mot spelare gör Besvärsnämnden följande bedömning.

Det är ostridigt att uppskattningsvis ett tusental åskådare sprang in på planen efter matchens slut. Det är vidare ostridigt att i vart fall en av Assyriskas spelare utsattes för våld förövat av en av de personer som sprang in på planen.

Som Djurgården påpekat är det inte ovanligt att supportrar efter avgörande matcher rörande serieseger, kvalspel m.m. springer in på planen för att fira tillsammans med det egna laget. Även om en sådan glädjeyttring i viss mån kan vara förståelig, innebär varje planinvasion en överträdelse av 6 kap 2 - 3 §§ TB och är därför oacceptabel. Särskilt måste beaktas den exponering för risk för våld och ofredande som främst spelare och funktionärer utsätts för vid en planinvasion. I nu aktuellt fall har denna risk också materialiserats i form av att ett konkret och avskyvärt våld utövats mot i vart fall en spelare i motståndarlaget.

Djurgården bär ett strikt ansvar för sina supportrars agerande på arenan under och i anslutning till match. Djurgården kan därför inte undgå ansvar för den planinvasion med åtföljande våld mot spelare som inträffat.

Vid bedömningen av påföljd skall hänsyn tas till de åtgärder som Djurgården vidtagit för att förhindra den uppkomna situationen. Besvärsnämnden ifrågasätter inte att Djurgården vid förberedelserna inför matchen mot Assyriska tagit säkerhetsaspekterna på största allvar. Vad särskilt gäller de staket som Djurgården avsett, men förbjudits av polisen, att använda så torde dessa dock inte mer än marginellt ha kunnat påverka eller förhindra händelseförloppet. Av den säkerhetsanalys som gjordes före matchen framgår nämligen att "staketens utformning är att benämna som cykelstaket och lätt går att få omkull". Besvärsnämnden vill här också påpeka att även om polisen intervenerar i säkerhetsplaneringen så är det fortfarande den berörda föreningen som har det yttersta ansvaret för att ett arrangemang kan genomföras på ett säkert sätt.

Bedömningen av vilka krav på säkerhetsåtgärder som man skall ställa på föreningen är självfallet beroende på vilken riskklassificering matchen fått. Det bör noteras att kvalmatchen mellan Djurgården och Assyriska bedömdes ha en hög hotbild för planstormning. Med hänsyn härtill hade det bort övervägas att flytta matchen till en säkrare arena. Besvärsnämnden noterar i detta sammanhang att Djurgården så sent som den 23 september 2009 dömts till ansvar för att publik obehörigen tagit sig in på spelplanen. Besvärsnämnden delar alltså inte den av Djurgården framförda uppfattningen att man har vidtagit alla de åtgärder som kunde vidtas för att hindra det inträffade. Fastmer får klubben anses ha tagit en kalkylerad risk när man valt att spela denna högriskmatch på Stockholms Stadion.

Sammanfattningsvis skall Djurgården således fällas till ansvar för sina supportrars inkastande av föremål, otillåtna pyroteknikanvändning efter matchslut, otillbörliga uppträdande i form av tillgrepp och tömning av brandsläckare samt den planinvasion med åtföljande misshandel som ägde rum efter matchslut.

Med hänvisning till vad som anförts i de inledande styckena ovan, är de påföljdsmässiga ramar som Besvärsnämnden har att agera inom för de förseelser som Djurgården gjort sig skyldig till, begränsade till utdömande av straffavgift och/eller påföljd enligt 6 kap 3 § 3 p TB (spel utan publik, spel på annan ort osv.). Besvärsnämnden äger således t.ex. inte rätt att ändra utdömt bötesbelopp. Således har Besvärsnämnden nu att (i) fastställa Disciplinnämndens beslut avseende spel utan publik, (ii) upphäva det beslutet och utdöma endast straffavgift eller (iii) ersätta beslutet med ett beslut som innebär spel på annan ort eller annan påföljd enligt 6 kap 3 § 3 p TB.

Vid bedömningen av straffvärdet av de förseelser Djurgården skall ställas till ansvar för skulle de händelser som beskrivits ovan som inkastande av föremål och pyroteknikanvändning normalt leda till att en straffavgift utdöms.

I kombination med planinvasionen är dock straffvärdet för förseelserna enligt Besvärsnämndens bedömning sådant att 6 kap 3 § 3 p TB skall tillämpas. Därvid anser Besvärsnämnden i likhet med Disciplinnämnden att spel av en hemmamatch utan åskådare är den av påföljderna enligt nyss nämnda bestämmelse som bör utdömas.

Besvärsnämnden noterar avslutningsvis att Djurgården gjort jämförelser mellan Disciplinnämndens påföljdsbestämning i nu aktuellt ärende och vissa tidigare ärenden, bl.a. matchen mellan IFK Göteborg och AIK den 1 november 2009. Besvärsnämnden konstaterar att vad som förevarit i dessa andra ärenden inte kommit under Besvärsnämndens prövning.

Besvärsnämnden beslutar

att avslå anförda besvär, till följd varav Disciplinnämndens beslut om att ålägga Djurgården att spela första hemmamatchen i Allsvenskan säsongen 2010 utan åskådare skall stå fast.

Beslutet får enligt 15 kap. 2 § i RF:s stadgar överklagas hos Riksidrottsnämnden (RIN). För att RIN skall ta upp ärendet till prövning krävs prövningstillstånd enligt 6 kap. 3 § RF:s stadgar.

Överklagan skall ha inkommit till Riksidrottsnämnden, Idrottens Hus, 114 73 Stockholm, senast den 4 mars 2010.

På Besvärsnämndens vägnar

Lars Nilsson

I beslutet deltog: Lars Nilsson, ordförande, Christer Danielsson, Ulrika Kalte, Lena Julin och Jonas Löfgren.