Beslut i Besvärsnämnden 1 oktober 2008

BESVÄRSNÄMNDEN

Svenska Fotbollförbundet

BESLUT

Meddelat av Besvärsnämnden den 1 oktober 2008 i ärende nr 1024/08.

Klagande: Hammarby Fotboll AB ("Hammarby")


Svenska Fotbollförbundets Disciplinnämnd (DiscN) beslutade den

12 september 2008 med stöd av 6 kap. 2-3 §§ SvFF´s Tävlingsbestämmelser (TB) att sektionerna (430-439) på den södra läktaren (kortsidan) på Råsunda Stadion ska hållas stängda vid den match som Hammarby enligt gällande spelprogram ska spela mot Djurgården på Råsunda Stadion i Solna den 20 oktober 2008. Bakgrunden till beslutet är de händelser som inträffade den 25 augusti 2008 i matchen AIK-Hammarby med inkastade föremål, pyroteknik m m från den nedre läktarsektionen (431-434).

Hammarby har överklagat DiscN:s beslut och yrkar, såvitt kan förstås, att beslutet upphävs. Som grund härför har Hammarby anfört att beslutet om stängda läktarsektioner medför dels avsevärd risk för ordningsstörningar i matchen Hammarby-Djurgården och dels stora problem med planering inför matchen gällande den säkerhet som krävs vid den typen av evenemang. Anledningen till den antagna ökade säkerhetsproblematiken uppges grunda sig främst i att beslutet sannolikt leder till att supportrar som inte får tillträde till den södra läktaren på Råsunda istället köper biljetter till andra sektioner på arenan. Om så sker ökar risken för sammanblandning av supportrar till de båda lagen.

Djurgården har inkommit med yttrande vari framgår att Djurgården delar Hammarbys uppfattning i frågan.

- - - - -

Enligt 6 kap. 2 § TB är arrangerande och gästande förening ansvariga bl.a. för sina supportrars uppförande i samband med match. Det synes ostridigt i ärendet att de händelser som beskrivs i DiscN:s beslut och som ligger till grund för detta, inträffat. De inträffade händelserna utgör ett brott mot tävlingsbestämmelserna.

Enligt 6 kap 3 § TB kan förening vid brott mot 6 kap 2 § TB, åläggas straffavgift, vilket är normalpåföljden. Därutöver kan ytterligare påföljder komma i fråga, bl a beslut om:

att en eller flera av föreningens hemma- och/eller bortamatcher ska spelas med en eller flera för åskådare stängda läktarsektioner.

Av utredningen framgår att de avstängda läktarsektionerna på södra kortsidan är tre helt separata läktardelar och att klacken har tillgång till läktarsektionerna 431-434. Det är också från dessa läktarsektioner som de aktuella föremålen m m kastades in. Läktarsektion 430 och 435-439 (översta och mellersta läktarsektionerna på södra läktaren) utgörs av familjesektioner. Av utredningen framgår vidare att Hammarby och Djurgården gemensamt beslutat att köpa in och sätta upp skyddsnät framför den södra kortsidan (de avstängda läktarna) därför att polisen i sin tillståndsgivning för den kommande matchen krävt ett sådant nät på bägge kortsidor.

De ramar Besvärsnämnden har att agera inom har fastställts genom DiscN:s beslut. Ramarna ger att Besvärsnämnden är förhindrade att t e x ålägga Hammarby ett bötesbelopp istället för ett avstängningsbeslut. Således har Besvärsnämnden nu att antingen fastställa DiscN:s beslut, upphäva detsamma eller ändra det i delar.

Besvärsnämnden delar DiscN:s uppfattning om att annat än en kraftigt ingripande påföljd inte kan komma ifråga med beaktande av arten och omfattningen av supportrarnas tilltag. Syftet med påföljdsystemet är dels att söka säkerställa säkerheten i framtiden genom tillrättavisning och dels att de facto verka som ett straff för föreningar som inte lyckas uppfylla de krav som uppställs i tävlingsbestämmelserna.

Besvärsnämnden gör bedömningen att beslutet att stänga av samtliga läktarsektionerna 430-439 innebär en direkt säkerhetsrisk bl a med hänsyn till det antal personer som då kommer att söka köpa biljetter till andra delar av arenan. Antalet kommer att försvåra identifieringen av olämpliga Hammarbysupporters i deras eventuella försök att få tillgång till sektioner där Djurgårdensupporters finns. Att beakta är därutöver att de skadebringande handlingarna den 25 augusti 2008 enkom åstadkommits av supportrarna som befunnit sig på den nedre sektionen (431-434). Under sådana förhållanden bedömer Besvärsnämnden att det aktuella beslutet inte bör kvarstå.

Ett beslut om begränsad avstängning, innebärande avstängning av de läktarsektioner där de skadegörande supportrarna uppehållit sig, bedöms däremot genomförbart ur ett säkerhetsperspektiv under förutsättning att vissa åtgärder säkerställs, t e x att föreningarnas biljettförsäljning till sina respektive läktare sker med klubbkontroll på försäljningen o s v. Besvärsnämnden gör bedömningen att de åtgärder som krävs för att säkerställa säkerheten vid matchen under dessa omständigheter är rimliga och möjliga att uppnå. Besvärsnämnden finner därvid istället att endast sektionerna 431-434 ska stängas av.

Besvärsnämnden beslutar

att såtillvida lämna bifall till Hammarbys överklagan att med ändring av DiscN:s beslut besluta att:

Vid den match som Hammarby enligt gällande spelprogram ska spela mot Djurgården på Råsunda Stadion i Solna den 20 oktober 2008 ska sektionerna 431-434 hållas stängda för åskådare.

Beslutet får enligt 15 kap. 2 § i RF:s stadgar överklagas hos Riksidrottsnämnden (RIN). För att RIN skall ta upp ärendet till prövning krävs prövningstillstånd enligt 6 kap. 3 § RF:s stadgar.

Överklagan skall ha inkommit till Riksidrottsnämnden, Idrottens Hus, 114 73 Stockholm, senast den 22 oktober2008.

På Besvärsnämndens vägnar

Sabine Söndergaard

I beslutet deltog: Sabine Söndergaard, ordförande, Ulrika Kalte och Lena Julin.

Sekreterare: Elisabeth Aldaeus