Nivå 2 (9-12 år) Lära för att träna
Fysisk utveckling |
Psykosocial utveckling |
|
Lugn tillväxtperiod |
Begränsad uppfattningsförmåga |
Börjar bli intresserad av att arbeta i små grupper (speciellt två och två). |
Fysisk skillnad mellan pojkar och flickor är fortfarande minimal. |
Begränsad möjlighet att prestera två eller fler uppgifter samtidigt. |
Börjar förstå sociala roller. |
Förändringar av kroppsformen sker. Kroppens proportioner förändras (till exempel kroppens tyngdpunkt). |
Förståelse för tid och rum utvecklas men är begränsad av oförmågan till att göra flera saker samtidigt. |
Självkännedom och kroppsuppfattning är fortfarande mycket svag. |
Rörligheten minskar något på grund av kroppens tillväxt. |
Begränsad erfarenhet av personlig utvärdering, ansträngning är synonymt med prestation. |
Stort behov av att bli accepterad och sedd. Godkännande från vuxna som föräldrar, lärare och tränare är viktigt. |
Gyllene ålder för koordinationsinlärning, den så kallade motoriska guldåldern. Bör prioriteras på denna nivå. |
Imiterar idrottsidoler |
|
Förbättrad finmotorik |
Stort behov av beröm och positiv feedback. |
|
Effekten av specifik uthållighetsträning är liten. Den vanliga fotbollsträningen ger tillräcklig effekt. |
Deltar fortfarande i idrottandet för att det är roligt. |
Tränarstil för nivån:
- Positiv feedback och uppmuntran
- Tydliga men få anvisningar
- Använd frågeteknik
- Ge alla uppmärksamhet
- Låt spelare ge feedback till varandra
Träningen karaktäriseras av:
- Korta samlingar
- Spelträning
- Variation
- Enkla övningar
- Positioner under spelträningen
- Små ytor
- Antal tränare/barn = 1/10
- Få spelare per lag/grupp
- Hög aktivitet och många bollkontakter
- Korta arbetsperioder
- Fokus på prestation och att göra sitt bästa
Figur: Spelets utveckling