Nivå 4 (16-23 år+/-) Träna för att prestera
Fysisk utveckling |
Psykosocial utveckling |
|
Fullständig biologisk mognad. |
Kritiskt tänkande |
Stora och svåra beslut kan uppstå. |
Tydligare fysisk skillnad mellan flickor och pojkar. |
Spelaren vill vara delaktig i beslut. |
Grupptryck kan förekomma och skapa konflikter. |
Flickor får mer vuxna former vid 16 till 17 års ålder (främst på grund av ökad fett- och muskelmassa) och pojkar vid 18 till 21 års ålder (främst ökad muskelmassa). |
Analytiskt och kritiskt tänkande fullt utvecklat i slutet av nivån. |
Självförverkligande och att få uttrycka sig är viktigt. |
Muskelmassan ökar och effekten av styrketräning förbättras. |
Förmåga att utvärdera och rätta till. |
Kompisar viktiga och högt prioriterade. |
Koordination kan fotfarande förbättras men effekten är inte lika stor som vid tidigare åldrar. |
Förmåga att visualisera muntliga instruktioner. |
Idrottandet blir mer på allvar, höga mål och krav på prestation. |
Stor effekt av aerob uthållighetsträning. |
Individen värderar oberoende högt. |
|
Effekten av anaerob träning (styrketräning och mjölksyraträning) ökar eftersom muskelmassan ökar. |
Full förståelse och accepterar behovet av regler, normer med mera. |
Tränarstil för nivån:
- Positiv feedback och uppmuntran
- Använd frågeteknik
- Uppmärksamhet till alla
- Låt spelare ge feedback till varandra
- Uppmuntra och utmana spelarnas egna beslutsfattande
- Låt spelare analysera och utvärdera
Träningen karaktäriseras av:
- Korta samlingar
- Spelträning
- Variation
- Enkla övningar med fokus på kvalitén
- Positionsanpassad träning
- Taktisk träning förekommer
- Små och stora ytor
- Få och flera spelare per lag/grupp
- Hög aktivitet, intensitet och många bollkontakter
- Korta och långa arbetsperioder
- Fokus på prestation och att göra sitt bästa
Figur: Spelets utveckling