Visar alla under 2016 → November

15 nov 2016

På tal om att kora slutsegrare...

Sitter i ett soligt Budapest och laddar inför herrlandslagets sista match för året. Besvikelsen efter Paris sitter kvar, men prestationen var riktigt bra och det är många, väldigt många, som noterat att prestationen var bra. Det är således väldigt viktigt i idrott och till och med på seniornivå.

Jag funderar lite kring debatten om vårt beslut kring att kora slutsegrare eller inte...

Glöm för övrigt inte att slå på tv:n imorgon kl 10 på förmiddagen och titta på VM-fotboll. Sverige möter värdnationen Papua Nya Guinea i U20-VM. Seger är nödvändigt om vi ska ta oss vidare i mästerskapet och så tror jag det blir.

Barn- och ungdomsfotboll utgör den största delen av svensk fotboll och är uppdelad i barnfotboll (6–12 år) och ungdomsfotboll (13��19 år).
Våra distrikt organiserar barn- och ungdomsfotbollen i respektive del av landet. Slopade tabeller och resultatrapporteringar är inget unikt, redan idag tillämpar hälften av våra distriktsförbund denna regel med framgång.
Det spelas matcher, och barn vinner och barn förlorar matcher. I 18 av 24 distrikt finns regeln t.o.m. 11 år.

Att känna glädje över en vinst i en fotbollsmatch eller att få uppleva att man är duktig tycker vi är viktigt i svensk fotboll. När barnen själva beskriver vad som gör att man börjar och fortsätter med idrott så svarar övervägande delen att man vill vara med sina kompisar och att man får lära sig nya saker.

I idrott och fotboll är tävlingsprocessen ständigt närvarande och barn tävlar om vem som kommer först till bollen och vem som skjuter hårdast. Detta ska de fortsätta att göra, men mer på sina egna villkor och utan inblandning av vuxnas värderingar kring tävling. Det är vi vuxna som skapar tabeller och system för hur vi utser vinnare i turneringar, inte barnen.

Att ta bort serietabeller för barn, men verkligen inte ta bort tävlingsmomentet som en match innebär, borde sända signaler till alla vuxna att resultatet inte ska vara i fokus.

Att ta bort serietabeller för barn, men verkligen inte ta bort tävlingsmomentet som en match innebär, borde sända signaler till alla vuxna att resultatet inte ska vara i fokus. Vi vill att fler barn ska få positiva minnen och erfarenheter av fotbollen och fokus ska istället vara på glädjen över att alla får vara med, utveckling och barnens prestation.

Forskningen visar på en mängd anledningar varför man i barnfotboll ska tona ner resultat och istället fokusera på sin egen prestation som individ och som lag.
Med alltför stor uppmärksamhet på resultat finns ett flertal risker, till exempel:

  • Selektering och toppning.
  • De för tillfället bästa får mer uppmärksamhet och speltid.
  • Mer stress och oro.
  • Barn blir rädda för att misslyckas, eftersom det är så viktigt att vinna.
  • Vid motgång riskerar sammanhållningen att minska. Risken finns att barnens upplevda kompetens sjunker och i många fall försämras också barnens självförtroende.

Vi behöver ställa oss frågan om det är viktigare att barnet är bättre än andra än att det fokuserar på sin egen utveckling? Om vi kan hjälpa våra barn att jämföra sig med sig själv i högre utsträckning kommer det vara enklare att uppleva positiva känslor och tankar kopplade till fotbollen.

Fokus på prestation kännetecknas av:

  • Bättre sammanhållning i laget och i detta fall i klasserna.
  • Att utvecklas, något som är mer inom barnens kontroll vilket ökar motivationen.
  • Att barn vågar prova och testa saker på planen utan rädsla att misslyckas.
  • Att barns självbestämmande motivation och känsla av kompetens ökar – viktiga faktorer för att skapa ett livslångt intresse för fotboll.

Paradoxalt nog har man sett att samma fenomen existerar i seniorelitidrott, att fokusera på prestation, utförandet och det som ska göras, leder till bättre utveckling och faktiskt över tid till bättre resultat.

Vi förhåller oss till aktuell forskning och beprövad erfarenhet när vi författar våra styrdokument och vi kan konstatera att för en framgångsrik spelarutbildning krävs ett långsiktigt synsätt och ett systematiskt arbete och vi har ambitionen:

"Så många som möjligt, så länge som möjligt, så bra som möjligt"

Karl-Erik Nilsson